Venue Retail Group fortsätter expandera, förvärvar butikskedja med 27 butiker – når miljardomsättning

Venue Retail Group förvärvar den svenska butikskedjan Deco Bags AB med 27 butiker i Sverige. Förvärvet är ett led i bolagets strategi att öka butiksnätets geografiska spridning främst för butikskedjan Accent, och stärker Venue Retail Groups marknadsposition. Förvärvet beräknas ha marginell kostnadspåverkan på bolagets centrala servicefunktion och positiv effekt på koncernens resultat successivt från 2014. Ett utökat butiksbestånd säkerställer en omsättning på över 1 miljard kronor för räkenskapsåret 2013/2014.

Deco Bags är en svensk detaljhandelskedja med 27 butiker i bra citylägen och köpcentrum. År 2012 hade Deco Bags en omsättning på 108 Mkr i butiksledet och medelantalet anställda uppgick till 62.

Transaktionen innebär att Venue Retail Group förvärvar 100 procent av aktierna i Deco Bags och att betalning erläggs för aktierna efter att vissa avstämningar har genomförts efter tillträdesdagen. Köpeskillingen är beräknad till 54 Mkr, men kan komma att öka eller minska beroende på utfallet av överenskomna avstämningar efter tillträdesdagen. Förvärvet, som finansieras via en förvärvskredit från Nordea, beräknas få en positiv effekt på koncernens resultat successivt från 2014.

Vi har en tydlig tillväxtambition och är väldigt glada över att i ett slag få tillgång till så många attraktiva butikslägen på platser i Sverige där vi aktivt söker etableringar. Genom förvärvet når vi en omsättning på över en miljard år 2013/2014, säger Susanne Börjesson VD Venue Retail Group.

Butikskedjan Deco Bags kommer att integreras i koncernens verksamhet och främst konceptuellt inom kedjan Accent. Kedjornas erbjudande har stora likheter vad gäller målgrupp och produktmix avseende såväl strategiska varugrupper som externa varumärken.

Butikerna kommer främst att konverteras till vårt befintliga accessoarkoncept – Accent – som nu får en betydligt bättre geografisk spridning och större volym. Vi kan direkt utöka utbudet i de nya butikerna med Accents egna varumärken som Travel, DonDonna och Vezzano, kommenterar Susanne Börjesson.

Synergieffekter i form av centrala funktioner, inköp och kassasystem förväntas uppgå till 4-5 Mkr årligen med full effekt fr.o.m räkenskapsåret 2014/2015. Vidare kommer en planerad sortimentssamordning på sikt ha en positiv påverkan på koncernens bruttomarginal. Deco Bags butikspersonal kommer att erbjudas fortsatt anställning inom koncernen. Bedömningen är att integrationen av förvärvet ska kunna genomföras utan betydande strukturkostnader.

Förvärvet, som är villkorat av att tillräckligt många av Deco Bags butikslägen kan konverteras till Venue Retail Groups koncept, beräknas vara slutfört i oktober månad 2013.

Susanne Börjesson, VD, telefon 0701-90 11 53
Mats Persson, styrelsens ordförande, telefon 0705-11 46 36

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdagen den 27 augusti 2013 kl 08.30.

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.