Venue Retail Group säkrar finansieringen

Detta pressmeddelande får inte distribueras i eller till USA, Kanada, Japan eller Australien eller till annat land där distributionen eller erbjudandet att teckna konvertibler förutsätter särskilt prospekt eller registrerings- eller andra motsvarande åtgärder

Styrelsen i Venue Retail Group AB föreslår en finansiell omstruktureringsplan som ger en likviditetsförstärkning på cirka 43 MSEK, stärker bolagets balansräkning genom emissioner på cirka 110 MSEK och ökar soliditeten från 33,2 till pro forma cirka 49 procent. Finansieringslösningen sker i samråd med bolagets större aktieägare och har två huvuddelar; emission av en så kallad tvingande konvertibel[1], genom en företrädesmission och en kvittningsemission, samt en finansieringsöverenskommelse med Swedbank. Emissionen är i sin helhet säkerställd genom teckningsförbindelser, kvittningsåtaganden och emissionsgarantier.

– Vi är mycket nöjda med denna finansieringskonstruktion, vars effekt innebär en förbättrad likviditet, en tillfredsställande balansräkning och ett stärkt eget kapital. Den säkrade finansieringen ger bolaget de förutsättningar som krävs för att fortsätta utveckla en sund verksamhet. Detta tillsammans med den gynnsamma utveckling koncernens kedjor visat under våren är mycket positiva besked för bolagets framtid, säger Mats Persson, styrelseordförande i Venue Retail Group.

1. Företrädesemissionen tillför bolaget cirka 66 MSEK, före garanti- och emissions¬kostnader, och garanteras av Varenne AB, Purpose AB, Celox SA, Erik Penser Bankaktiebolag och Yggdrasil AB[2]. Emissionen sker med företrädesrätt för aktieägarna med företrädesrelationen 5:1 och till en teckningskurs om nominellt 14 öre per konvertibel. Konverteringskursen uppgår till 14 öre för varje ny aktie av serie B. Bolagets aktieägare äger rätt att för de konvertibler som tecknas erlägga betalning antingen kontant eller genom kvittning av fordringar. Purpose AB, Celox SA och Morris Management AS tecknar konvertibler i företrädesemissionen motsvarande sina respektive ägarandelar och erlägger betalning genom kvittning av fordringar om cirka 12 MSEK av parternas sammanlagda fordringar på bolaget om cirka 62 MSEK.

Kvittningsemissionen tillför bolagets egna kapital initialt cirka 22 MSEK. Tecknings¬berättigade i kvittningsemissionen är; Alted AB, Purpose AB, Celox SA och Morris Management AS, som omvandlar kvarstående fordringar på bolaget om cirka 50 MSEK till nyemitterade konvertibler om cirka 22 MSEK. Konverteringskursen uppgår till 14 öre för varje ny aktie av serie B och ökar bolagets aktiekapital med motsvarande belopp. Den valda emissionsstrukturen innebär i praktiken en konverteringskurs om 28 öre för varje ny aktie av serie B, då kvittningsemissionen sker till 200 procent av konvertibelns nominella belopp.

2. Bolagets svenska huvudbank, Swedbank, förlänger ett reverslån om 30 MSEK och ger Venue Retail Group en överbryggningskredit om 25 MSEK samt utökar checkräkningskrediten med 10 MSEK. Överbryggningskrediten kan under vissa förutsättningar höjas med 5 MSEK. Återbetalning av överbryggningskrediten kommer att ske så snart emissionslikviden för utgivna konvertibler erhållits av bolaget.

Bakgrund och motiv
Venue Retail Group har under en längre period arbetat med ett omfattande förändringsarbete för att nå långsiktigt hållbar lönsamhet. Under hösten 2008 sålde bolaget av den förlustbringande verksamheten inom skokedjan Wedins. Den renodlade strukturen med fokus på accessoarer, resetillbehör och skor bedömdes ha förutsättningar att visa lönsamhet trots de turbulenta marknadsförutsättningarna. I december 2008 kommunicerade styrelsen att bolaget kan komma att behöva ett utökat finansieringsutrymme. Bedömningen är alltjämt att verksamheten i den nya strukturen har goda förutsättningar att visa lönsamhet från och med andra halvåret 2009.
Under en tid har företrädare för styrelsen och ledningen fört diskussioner med Swedbank och de större aktieägarna om olika alternativ för att lösa koncernens finansiering på både kort och lång sikt. Målet har varit att säkra bolagets kapitalbehov och nå en långsiktigt stabil finansiell lösning. Styrelsen i Venue Retail Group har därmed beslutat att föreslå en extra bolagsstämma att besluta om de båda ovan angivna emissionerna.

Med en säkrad finansiering kan Venue Retail Group kapitalisera på den positiva utveckling som Accentkedjan har visat under en tid samt tillvarata den potential som finns i bolagets övriga kedjor med väletablerade positioner.

– Som framgick av bolagets halvårsrapport var försäljningsutvecklingen för Accentkedjan under andra kvartalet fortsatt positiv, framförallt på den största marknaden Sverige. Denna utveckling har accelererat under mars månad då Accent visade en försäljningsökning med 20 procent i Norden, Morris försäljning har närmat sig föregående års nivå och Rizzo visar en fortsatt stabil utveckling, säger Staffan Gustafsson, vvd och finansdirektör Venue Retail Group.

Styrelsens sammansättning
Diskussion pågår mellan bolagets huvudägare om en justering av styrelsens sammansättning. Så snart diskussionerna avlutats kommer detta att offentliggöras genom pressmeddelande.

Rådgivare
Erik Penser Bankaktiebolag har varit finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå har varit juridisk rådgivare till Venue Retail Group.
Emissionsförslagen i korthet framgår av bifogad bilaga.

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 6 april 2009 kl 17.00.

För ytterligare information om finansieringslösningen, vänligen kontakta:
Mats Persson, styrelseordförande Venue Retail Group, tfn: 070 - 511 46 36
Staffan Gustafsson, finansdirektör och vvd Venue Retail Group, tfn: 070 - 889 92 44
För ytterligare information om verksamheten, vänligen kontakta:
Susanne Börjesson, VD Venue Retail Group, tfn: 070-190 11 53

Venue Retail Group AB, Gustavslundsvägen 143, 167 51 Bromma