Bokslutskommuniké 1999 avseende koncernen RKS

Bokslutskommuniké 1999 avseende koncernen RKS * Omsättningen ökade med 25 % * Resultatet före skatt ökade med 16 % * Vinst per aktie: 3,73 kr (3,53) * Antalet anställda vid årets slut ökade med 27 % * Fyra nya kontor, i Helsingborg, Karlstad, Växjö och Örebro * RKS-aktien noterad på OM Stockholmsbörsen sedan den 17 maj 1999 * Principavtal tecknat om förvärv av Allegro Informationssystem AB * Fortsatt satsning på elektroniska affärer och mobila informationssystem Bokslutskommuniké 1999 för RKS AB (publ) Året i sammandrag * Omsättningen ökade med 25 % till 206,8 Mkr (164,9) * Resultatet före skatt ökade med 16 % till 17,3 Mkr (14,8) * Vinst per aktie: 3,73 kr (3,53) * Antalet anställda vid årets slut ökade med 27 % till 236 medarbetare (186) * Fyra nya kontor etablerade i Helsingborg, Karlstad, Växjö och Örebro * RKS-aktien noterad på OM Stockholmsbörsen sedan den 17 maj 1999 * Principavtal tecknat om förvärv av Allegro Informationssystem AB * Fortsatt satsning på elektroniska affärer och mobila informationssystem Marknad RKS erbjuder IT-lösningar och kunskap i form av kvalificerade konsult- och utbildningstjänster med inriktning på avancerad systemutveckling. Kunderna är stora svenska företag och organisationer som till stor del baserar sin konkurrenskraft och utveckling på kvalificerad informationsteknologi. Under senare delen av året har en viss avmattning i efterfrågan konstaterats då kunderna fokuserat på övergången till år 2000. De uppdrag som RKS utför omfattar i mycket hög grad utveckling av nya, avancerade, verksamhetskritiska applikationer. Den relativt höga efterfrågan på kvalificerade IT-tjänster förväntas bestå. Behoven av ny kunskap och nya IT-lösningar inom RKS tillväxtområden, internetrelaterade funktioner för elektroniska affärer och mobila informationssystem, förväntas öka under lång tid framöver. Fjärde kvartalet 1999 RKS omsättning under fjärde kvartalet 1999 var 58,3 Mkr (48,9) och resultatet före skatt 4,6 Mkr (5,1). Viktiga nya uppdrag har erhållits från AstraZeneca, IKEA/IKANO, Ericsson, Telia, Tele2 Europe och ABB Robotics. Flertalet av uppdragen baseras på utveckling i Oraclemiljö och inslaget av Internet- och webblösningar ökar stadigt. I december tecknades ett principavtal om förvärv av Allegro Informationssystem AB med 75 medarbetare och ett flertal kontor i Sverige. Principerna för avskrivning av inventarier har ändrats under räkenskapsåret så att avskrivning sker från anskaffningsdatum. Tidigare under året har avskrivning skett för helt år oavsett när under året anskaffningen ägt rum. Den trainee-grupp på 16 medarbetare som togs in efter sommaren har slutfört sitt utbildningsprogram under december. RKS 1999 Omsättning och resultat RKS omsättning ökade med 25 % till 206,8 Mkr (164,9). Resultatet före skatt ökade med 16 % till 17,3 Mkr (14,8). Efter skatt redovisas ett resultat på 13,0 Mkr (10,5) Mkr. Rörelsemarginalen var 7,9 (8,9) %, nettomarginalen 8,4 (9,0) % och vinsten per aktie 3,73 (3,53) kr. Antalet medarbetare har fortsatt öka. Konsultverksamheten utgör 91 % av intäkterna medan utbildningsverksamheten svarar för 6 % och försäljningen av programprodukter för 3 %. Export av konsulttjänster motsvarade 3 % av omsättningen. Struktur För RKS var 1999 ett år av investeringar för framtiden. I maj genomfördes noteringen av RKS-aktien på Stockholms Fondbörs O-lista och under 1999 har fyra nya kontor öppnats, i Helsingborg, Karlstad, Växjö och Örebro. RKS har nu 14 kontor i Sverige, i linje med inriktningen på lokal närvaro och närhet till kunderna. Inom det under 1999 bildade Affärsområde Telekom har en stor satsning genomförts genom att ett 10-tal medarbetare rekryterats och stora insatser på utbildning och marknadsföring genomförts. Telekomsatsningen har belastat årets resultat med 1,9 Mkr. Verksamhet RKS bygger långsiktiga kundrelationer där företagets största kunder under de senaste åren även under 1999 svarat för en mycket stor del av uppdragen. RKS bidrar med kvalificerad kunskap kring avancerad systemutveckling, och erhåller uppdrag från ett stort antal olika divisioner och avdelningar, ofta på ett flertal platser i Sverige och även utomlands. Företagets starka position inom Oracleområdet består, men även andra kompetens- och verksamhetsområden, såsom elektronisk handel och mobila informationslösningar, ökar på ett positivt sätt. Ett flertal uppdrag relaterade till informationslager (Data Warehouse) har etablerat RKS som en betydande leverantör av kvalificerade lösningar inom detta område. Tjänsteutbudet kompletteras med programprodukter från företaget Quest Software för snabbare och enklare utveckling i Oraclemiljö, en verksamhet som ökar i snabb takt. Personal Antal anställda inom RKS var vid utgången av året 236 (186) personer, en ökning med 27 %. Medeltalet anställda var 215 (163) personer. Den intensiva satsning på utveckling av personalens kompetens som kännetecknat RKS har under 1999 fortsatt i oförminskad omfattning. Genom att företaget under året blivit medlem av och tagit en aktiv roll i DSDM-konsortiet (med bl a Telia, Ericsson IT Services, Posten och Sema Group) har satsning på avancerad snabb systemutveckling (RAD = Rapid Application Development) ytterligare fokuserats inom RKS, både vad gäller inriktningen av kompetensutveckling och typen av uppdrag. Finansiell ställning Eget kapital uppgick vid periodens utgång till 74,4 Mkr (37,0 per 31.12 1998). Förändringen är hänförbar till utbetald utdelning i mars 1999 på 4,1 Mkr, nyemissioner på 28,6 Mkr (efter avdrag för emissionskostnader) samt periodens resultat på 13,0 Mkr. Soliditeten har ökat från 54,7 % till 71,2 %. Likvida medel uppgick till 46,2 Mkr (22,9 per 31.12 1998). Investeringarna under perioden utgörs huvudsakligen av datorutrustningar och kontorsinredningar. Den höga likviditeten återspeglar företagets beredskap inför företagsförvärv. SPP har meddelat att RKS-koncernens andel av överkonsolideringen av fonderade pensionsmedel uppgår till 9,5 Mkr. Då det fortfarande råder osäkerhet om hur dessa medel skall tillföras RKS har detta belopp icke resultatavräknats i årets bokslut. Utdelning Styrelsen föreslår att av tillgängliga vinstmedel om 6,9 Mkr inklusive årets vinst på 6,4 Mkr utdelas 1,30 kronor per aktie motsvarande 4,5 Mkr till aktieägarna medan resterande 2,4 Mkr balanseras i ny räkning. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning under 1999 var 6,5 (7,9) Mkr och resultatet före skatt 7,9 (6,1) Mkr. Framtidsutsikter Efterfrågan förväntas kraftigt öka inom de mest expansiva teknik- och applikationsområdena Internetrelaterade funktioner för Elektroniska Affärer, Mobila Informationssystem och Informationslager, områden där RKS är verksamt och investerar i kunskap, företagsförvärv och marknadsföring. Nyemissionen i samband med börsnoteringen innebär en förstärkning av de finansiella resurserna och tillgång till aktiemarknadens kapital, att användas till investeringar och förvärv, samt en betydligt ökad visibilitet, både mot kunder, investerare och potentiella medarbetare. RKS fleråriga positiva utveckling kommer att få ökat tempo och intensitet. Genom förvärvet av Allegro Informationssystem tillförs koncernens kvalificerad kunskap och erfarenhet inom områdena affärssystem och verksamhetskunnande, framför allt relaterat till tillverkande industri och distribution. Stockholm 2000-02-17 Sten Marthinsson VD RKS AB (publ) Frågor besvaras av: Tidpunkter för ekonomisk information Sten Marthinsson, tel 08-729 Årsredovisning för 1999: ca 18 34, 070-572 95 44 2000-03-10 e-post sten.marthinsson@rks.se Bolagsstämma: 2000-03-28 kl 16.00 på SAS Radisson, Frösundavik, Solna ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00270/bit0002.pdf