IT-företaget RKS bygger Internet-bokhandel

IT-företaget RKS bygger Internet-bokhandel RKS utvecklar Datorbokhandeln Svenska PC-Bokens affärskoncept så att de erbjuda förbättrade tjänster och bättre service i sin Internet-bokhandel. RKS har lång erfarenhet av att bygga avancerade IT-system genom att anpassa standardprodukter till specifika behov och sedan genomföra den nödvändiga integrationen med befintliga affärssystem. - Att få medverka till att förverkliga ett e-handelskoncept som fokuserar på närheten till kunden genom personlig service och samtidigt utmana redan etablerade Internet-bokhandlare känns oerhört spännande, säger Fredrik Holst som leder satsningen på elektronisk handel inom gruppen RKS @Business på RKS Malmökontor. Som komplement till sina traditionella butiker öppnar Datorbokhandeln inom kort nästa generation av sin egen Internetbokhandel. Databaser, teknik och layout kan tävla med de stora etablerade Internetboklådorna, men med skillnaden att det ska finns en genuin känsla av närvaro från den bakomliggande bokhandelsbutiken. Syftet är givetvis att kunna erbjuda det bästa av två världar: via Internet-bokhandeln får man tillgång till ett enormt produktutbud och via butiken kan man botanisera bland boktitlarna på hyllan och samtidigt ha tillgång till personlig kontakt och rådgivning. Som ett naturligt nästa steg erbjuds alla Sveriges bokhandlare genom Datorbokhandeln tillgång till en egen Internetbokhandel och därigenom utnyttja rationell storvolymshantering och etablerade inköpsnätverk. - Bland de krav som finns är den tekniska lösningen baserad på en utvecklingsbar plattform som kan skalas upp i takt med framtida behov och samtidigt erbjuda den relativa trygghet som följer med valet av en standardprodukt. Vidare är kravet på en mycket tät integration med Datorbokhandelns affärssystem viktigt för att uppnå känslan av integration mellan butik och Internet-bokhandeln, säger Fredrik Holst. Läs mer pressinformation på http://www.datorbokhandel.se/press/ RKS AB är ett kunskapsföretag som erbjuder konsult- och utbildningstjänster inom systemutveckling och projektledning. Företaget, som bildades 1989, har idag 225 anställda på 14 orter i landet, med huvudkontor i Stockholm. Region Syd har kontor i Malmö, Helsingborg och Växjö och har drygt 60 anställda. År 1998 omsatte företaget 165 miljoner kronor. RKS är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 17 maj. För mer information: www.rks.se Bildmaterial finns att hämta under "press" på www.rks.se För ytterligare information, kontakta: Fredrik Holst, konsultchef @Business, tel. 040-660 65 00, 070-567 13 22 E-post: fredrik.holst@rks.se Sten Marthinsson, VD, RKS AB, tel. 08-729 18 34, 070-572 95 44 E-post: sten.marthinsson@rks.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/30/19990930BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/30/19990930BIT00440/bit0002.pdf