RKS utvecklar informationslager åt Åhléns AB

Report this content

RKS utvecklar informationslager åt Åhléns AB RKS har fått i uppdrag av Åhléns AB att utveckla ett första av flera Data Marts, ett s k dataförråd, som ska bilda företagets informationslagersystem. Databasen möjliggör daglig analys av de olika varuhusens försäljning av enskilda varor. Ordervärdet uppgår till cirka 1,1 miljoner kronor. - Vi har fått denna order tack vare vår kompetens inom Oracles* databashantering och erfarenhet från konstruktion av informationslager, den teknik som på engelska kallas Data Warehouse. Poängen med vår lösning för Åhléns AB är företagets samlade informationslager kan byggas stegvis i s k Data Marts. För RKS del är detta naturligtvis ett kvitto på vår kompetens, säger Sten Marthinsson, vd för RKS AB. - Vi upplever ett stort intresset för tekniken kring informationslager, och denna order tillsammans med ytterligare ett antal uppdrag är en bekräftelse på att vår satsning på detta teknikområde nu bär frukt, fortsätter Sten Marthinsson. RKS har hittills i år öppnat fyra nya kontor i Växjö, Helsingborg, Karlstad och Örebro. Den fortsatta expansionen kommer ske både genom nyetableringar och förvärv. Nyligen förvärvades den Malmöbaserade webbyrån Spyhunter Interactive AB, vilken tillförde RKS både ny kompetens och nya kundrelationer. *Oracle är ett programvaruföretag som är mest känt för sina produkter för databashantering. RKS AB är ett kunskapsföretag som erbjuder konsult- och utbildningstjänster inom systemutveckling och projektledning. Företaget, som bildades 1989, har idag 225 anställda på 14 orter i landet, med huvudkontor i Stockholm. År 1998 omsatte företaget 165 miljoner kronor. RKS är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 17 maj. För mer information: www.rks.se För ytterligare information, kontakta: Sten Marthinsson, vd, RKS AB, tel. 08-729 18 34, 070-572 95 44 E-post: sten.marthinsson@rks.se Tomas Nabel, konsultchef, RKS, tel 08-729 18 10, 070-565 57 30 E-post: tomas.nabel@rks.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/21/19990921BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/21/19990921BIT00110/bit0002.pdf