DAB Dental får exklusivitet för Kindersolv på den svenska marknaden

Efter världspremiären för Kindersolv på Swedental har preparatet, som är framtaget för skonsam borttagning av karies på barn, väckt stort intresse hos både svenska och internationella distributörer.

-          Vi är väldigt glada att ha kunnat teckna ett exklusivt återförsäljaravtal med DAB Dental för den svenska marknaden fram till slutet av 2017. Företaget har mycket gott renommé och en stark säljkår, kommenterar Kenth Hanssen, VD RLS Global.

Exklusiviteten för den svenska marknaden ska ses mot bakgrund av DAB Dentals upp­arbetade relationer till landstingen och tandvårdsbranschen i sin helhet. Nu väntar ett samarbete med fokus på Kindersolv.

-          Kindersolv bygger på en väl beprövad metod och det är intressant att RLS gått vidare och utvecklat behandlingsmetoden för att passa barntandvården, säger Helena Dahlroth, produktchef för affärsområdet Förbrukning på DAB.
-         Vi påbörjar försäljningen före sommaren. Förutom att det är en beprövad metod, uppskattar vi det marknadsföringskoncept som RLS tagit fram. Konceptet har en spännande, visuell framtoning som tillsammans med behandlingsmetoden kan underlätta barns introduktion till tandvården, konstaterar Helena Dahlroth.

Kenth Hanssen har ett liknande resonemang och förhoppning:
-         Tandläkarskräck kommer uteslutande från smärtupplevelser i unga år och mer än 50 procent av den vuxna befolkningen känner mer eller mindre obehag att gå till tandläkaren. Vi vet också att många barn upplever obehag kring borr, bedövning och lukter.
-         Kindersolv hjälper tandläkarna att på ett skonsamt sätt avlägsna karies i tänderna och kan minimera användningen av både borr och bedövning. I många fall kan även tiden för hela behandlingen minimeras. Vi tror att Kindersolv kommer att bli en standardmetod för att introducera barn till tandvården.

Efter introduktionen på Swedental har även flera internationella distributörer visat intresse för att sälja Kindersolv på respektive marknad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kenth Hanssen, VD RLS Global AB, 073-274 80 42, kenth.hanssen@rlsglobal.se.

Helena Dahlroth, produktchef Förbrukning DAB Dental, 0708-59 34 04, helena.dahlroth@dabdental.se.

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom som är inriktat på att ta fram vävnadsbevarande produkter och kostnadseffektiva behandlingar, som dessutom kan minska behovet av antibiotika. RLS har en portfölj av starka varumärken; bl a Perisolv, Carisolv System och Kindersolv. Bolaget är noterat på Aktietorget. Läs mer på www.rlsglobal.se.

DAB Dental ingår i Lifco-koncernen och affärsområdet Dental. DAB har de senaste åren haft en stabil utveckling och omsätter närmare 400 Mkr. Bolaget erbjuder hela skalan av dentala förbrukningsvaror, klinik- och laboratorieutrustning, ortodontimaterial och dentala mjukvaror och har över 40 försäljningsrepresentanter. Läs mer på www.dabdental.se.

www.rubiconlifescience.se