Delårsrapport januari-mars 2015

RLS Global AB lägger stort fokus på de kliniska studierna inom både sårvård och dental. Uppföljning av säljaktiviteter från dentalmässan IDS Köln skapar nya samarbeten. 1 januari− 31 mars i sammandrag

(Belopp inom parentes avser, om inget annat anges, motsvarande värden föregående period.)

»         Nettoomsättningen Q1 uppgick till 0,8 MSEK (0,6).
»         Rörelseresultatet före avskrivningar Q1 uppgick till -2,0 MSEK (-2,8).
»         Rörelseresultatet efter avskrivningar Q1 uppgick till -2,1 MSEK (-2,9).
»         Resultatet efter skatt Q1 uppgick till -2,1 MSEK (-2,7)
»         Resultatet per aktie Q1 var -0,05 SEK (-0,1).
»         Likvida medel den 31 mars uppgick till 0,1 MSEK (2,5)
»         Soliditeten uppgick till 48 % (63).

Kassaflödesanalys

»         Kassaflöde från den löpande verksamheten -1 186 TSEK
»         Kassaflöde från investeringsverksamheten 0 TSEK
»         Kassaflöde från finansieringsverksamheten 0 TSEK
»         Periodens kassaflöde -1 186 TSEK
»         Likvida medel och kortfrist. placeringar vid periodens början 1 303 TSEK
»         Likvida medel och kortfrist. placeringar vid periodens slut 117 TSEK

Viktiga händelser under perioden

FoU-projekt
Studier

»         Studien för behandling av svårläkta diabetesfotsår vid Sahlgrenska Univ. Sjukhus samt ytterligare fyra (4) centra i Västra götalandsregionen har under perioden löpt på enligt plan. Resultatet förväntas publiceras tidigast under Q3 2015. De flesta patienterna har fullföljt studien vilket ger förutsättningar för bra underlag för sammanställning av data.
»         Samtliga av de kliniska studierna inom Parod (Perisolv) har kommit igång och förväntas avrapporteras löpande under 2015 och 2016.
»         Studier om svårläkta tandköttsfickor, ”residual fickor”, som inte läker ut vid normal behandling, har påbörjats med hjälp av Europeiska Universitet, publiceras under 2016.
»         Klinisk studie Inom fältet för inflammerade tandköttsfickor ”Perisolv och icke-kirurgisk parodontit behandling”. Inväntar publicering.
»         Pågående studier inom fältet kloramin-reaktioner (in vitro) mot vävnad (in Vivo), pågår (Q1) med bl.a. Chalmers tekniska högskola. Färdigt Q3-Q4
»         Periimplantit studie, inskickad och godkänd för publicering (publiceras under Q2) ”Treatment of peri-implantitis; Clinical outcome of chloramine as an adjunctive to non-surgical therapy, a randomized Clinical trial”, Ann-Marie Roos Jansåker et, al, 2015
»         Kariesdiagnostik. Ytterligare artiklar är godkända för publicering (Q1) ”Staining of Carious Dentine using Dyes with Covalent and Electrostatic Binding Properties”, Almhöjd et al, 2015. Publicerades (Q2)

Regulatoriska frågor
Patent

»         Ansökan om nationellt patentskydd för Derma produkten har lämnats in för följande region och länder:
-       Kanada
-       USA
-       Mexiko
-       Europa
-       Japan
-       Kina
»         Nya patent rörande detektion och borttagning av karies m.h.a. minimalinvasiva metoder är godkända i internationell fas (Q1) och går nu mot landomfång och regioner, (Q2)

ISO

»         En uppdatering av vår ISO certifiering är genomförd under perioden.

Marknad

Försäljning

»         Medverkan på världens största dentalmässa IDS innebar många nya kontakter med potentiella distributörer.
-       Förhandlingar med ett flertal intressanta distributörer är initierade och förväntas stängas löpande under Q2.

Viktiga händelser efter perioden

Marknad

Försäljning

»         DAB Dental får exklusivitet för Kindersolv på den svenska marknaden.
»         Distributören Novus Dental i Norge skriver exklusivitetsavtal för samtliga dentalprodukter, Perisolv, Carisolv och Kindersolv
»         Distributören Implant Division SRL i Rumänien skriver exklusivitetsavtal för Perisolv
»         Henry Shein Island tecknar exklusivitetsavtal för Perisolv
»         Distributören HA Systems i Israel tecknar exklusivitetsavtal för samtliga dentalprodukter.
»         Dental Alternativa i Mexico har fått klartecken från de lokala tullmyndigheterna och kan nu fortsätta beställa Carisolv.
»         Registrering av domännamnet www.rlschloramines.com. Ingår som en del i bolagets strategi att lyfta fram kloraminer som den gemensamma nämnaren för samtliga av RLS Globals preparat.

Första kvartalet 2015

(Se klickbara informationsbilder i bifogat dokument)

Fokus på kliniska studier och uppföljning av dentalmässan IDS-2015 Köln

Den kliniska Derma studien har under perioden löpt på enligt plan. Den första tolv veckorsperioden som studerar sårläkning vid diabetes är avverkad. Den uppföljningsperiod som följer under Q2 på ytterligare 12veckor, har påbörjats och förväntas vara klar till sommaren. Efter att statistiker har sammanställt all data och artikeln skrivits klart, så är målet att få en artikel publicerad under Q3.

Den kliniska studien var naturligtvis i fokus i samband med företrädesemissionen som initierades under Q1 och slutfördes under april månad. Från ledningens perspektiv var det mycket glädjande att hela 96 procent av de befintliga ägarna fullföljde emissionen och att den övertecknades med 211 procent. Det finns en stark tilltro till bolagets verksamhet och produkter.

Vid sidan av den kommande Dermastudien är det just nu en händelserik period i bolaget. Vi håller ett högt tempo för att rulla ut vår produktportfölj med hjälp av nationella och internationella distributörer. Vårt deltagande på världens största dentalmässa, IDS i Köln 2015, har gett ringar på vattnet och vi har tecknat avtal om försäljning av Perisolv och Kindersolv med nya distributörer i Norge, Rumänien, Israel och Island. Fler länder är på gång som ett resultat av medverkan på IDS.

Förutsättningen för att vi skall få igång den storskaliga försäljningen stavas fortfarande kliniska studier och vi lägger därför stora resurser på att genomföra dessa på ett strukturerat sätt. Vi har under perioden fått igång fem studier inom parod (Perisolv) med välmeriterade parodontologer i Europa. Studierna förväntas löpande avrapporteras under 2015 och 2016 med start på den stora parodonditmässan, Europerio i London i början av juni.

Vi fortsätter att fokusera på rätt saker och är tacksamma för din fortsatta tilltro till bolaget och förtroende i det vi gör.

Göteborg maj 2015

Kenth Hanssen