Optionsprogram till anställda i RLS Global AB

Styrelsen för RLS Global AB har i styrelsemöte 16 februari 2015, med stöd av bemyndigande från bolagsstämman den 12 september 2014, beslutat utge 445 000 teckningsoptioner till anställda i bolaget. Teckning på teckningslista har skett före 31 mars 2015.

Styrelsen beslöt att rätt att teckna teckningsoptionerna skall med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt tillkomma Kenth Hanssen 170 000 teckningsoptioner, Ulrica Almhöjd 100 000 teckningsoptioner, Magnus Olsson 130 000 teckningsoptioner samt Eva Sheingold 45 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att tidigast den 31 mars 2018 och senast den 30 juni 2018 teckna en ny aktie i bolaget. De nya aktierna skall ge rätt till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning, som infaller närmast efter det att teckning verkställts.

Motiven för förslaget och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är, att bolaget bedömer att det är positivt för bolagets långsiktiga utveckling, att anställda i bolaget erbjuds möjlighet till delägande genom ett incitamentsprogram

Bolaget skall, mot betalning motsvarande teckningsoptionernas teoretiska marknadsvärde vid överlåtelsetillfället (vilket har beräknats med tillämpning av Black & Scholes modell), överlåta 445 000 teckningsoptioner till medarbetare i chefsbefattning och nyckel­personer till ett pris av 0,18 kronor per teckningsoption, totalt 80 100 kronor, vilket framgår av not 1 i bolagets delårsrapport för Q2 2015. Lösenkursen i det fall man inte vill köpa aktier för optionerna fastlades i samband med beslutet om vårens emission och sattes till 1,50 kronor. Kursen för aktierna skall uppgå till 3,00 kronor per aktie om man utnyttjar sina teckningsoptioner och utgör en premie på 100 % jämfört med vårens emissionskurs.

För det fall köparens anställning hos bolaget upphör före teckningsperioden gäller följande:
a)       I det fall köparen säger upp sig, återköps optionerna till inköpspris.
b)       I det fall köparen blir uppsagd på grund av arbetsbrist, äger köparen rätt att behålla optionerna.
c)       I det fall köparen blir avskedad eller agerat illojalt mot bolaget, förfaller optionsrätten utan ersättning.
d)       Alla optioner måste lösas in senast tre månader efter att de löpt ut.

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna på vid beslutstillfället gällande villkor, kan aktiekapitalet öka med högst 50 280,729 kronor, motsvarande 0,9 % av antalet aktier.

Vi ber om ursäkt för sen publicering, men vi har avvaktat all formalia med Bolagsverket, vilket nu är färdigt.

Kenth Hanssen
VD Rubicon Life Science AB
E-mail: kenth.hanssen@rlsglobal.se

Rubicon Life Science erbjuder unika, snabba, minimalinvasiva och kostnadseffektiva behandlingar som kan minska behovet av antibiotika.

www.rubiconlifescience.se