Delårsrapport 2001-01-01 - 2001-06-30

Delårsrapport 2001-01-01 - 2001-06-30 * Rörelsens intäkter uppgick till 278,2 (285,5 proforma) Mkr * Bruttovinstmarginalen uppgick till 48,1 (47,4 proforma) procent * Resultatet före avskrivningar uppgick till - 4,3 (1,3 proforma) Mkr * Resultatet efter finansnetto uppgick till -21,7 (-14,5 proforma) Mkr * rnb noterades på Stockholmsbörsens O-lista den 26 juni * Fortsatt expansion genom sex beslutade nyetableringar * Expansion inom dammode rnb-koncernen rnb-koncernen skapades genom sammanslagningen av Polarn O. Pyret AB och Portwear-koncernen sommaren 2000. Konsolidering av räkenskaperna för den nya koncernen har ägt rum från den 1 juli 2000. För att få relevanta jämförel-setal jämförs utfallet för januari-juni 2001 med proforma- räkenskaperna för den nya koncernen under samma period 2000. rnb-koncernen äger, driver och utvecklar butikskoncept för mode- och kvalitetsmedvetna kunder och är ett av Sveriges största modeföretag. rnb verkar med sina butikskoncept i det övre kvalitetssegmentet. Varje koncept är inriktat på väl definierade målgrupper. I rnb ingår butikskoncepten Polarn O. Pyret (PO.P), Saks, Solo, Blombergs och NK/Varumärkesbutiker. Antalet butiker uppgick per den 30 juni 2001 till 86 varav 15 drivs av franchisetagare. rnbs intäkter utgörs i huvudsak av försäljning till konsument i egna butiker och delvis av grossistförsäljning till franchisetagare samt franchiseavgifter. rnbs mål är att stärka positionen som det ledande mode- och konfektions- företaget i Sverige i det övre kvalitetssegmentet, med god lönsamhet och därigenom skapa aktieägarvärde. Vidare skall rnb växa organiskt och genom förvärv expandera existerande butikskoncept på utvalda marknader. Viktiga händelser Notering på Stockholmsbörsen Den 26 juni 2001 noterades rnb på Stockholmsbörsens O-lista. I samband med noteringen genomfördes en nyemission som tillförde bolaget netto 60,5 Mkr efter avdrag för emissionskostnader. Per den 30 juni 2001 uppgick antalet aktieägare till 793. Nyetableringar rnb fortsätter att växa och har tecknat fem helt nya hyresavtal under första halvåret 2001 samt beslutat att öppna en Outlet Store. Därutöver har två hyresavtal omförhandlats vilket kommer att innebära väsentligt större försäljningsytor för PO.P. Totalt skapas sex nyetableringar, varav tre öppnar under fjärde kvartalet 2001 och övriga under 2002. Två av nyetableringarna avser Saks, en avser PO.P, två avser Solo och en etablering avser en Outlet Store. Ett av de nytecknade hyresavtalen avser ca 600 kvm på Biblioteksgatan i Stockholm. rnb fortsätter där igenom sin expansion inom framförallt dammode genom etablering av en Solobutik. Butiken öppnar våren 2002. Byte av räkenskapsår Styrelsen har beslutat att kalla till extra bolagsstämma för beslut om byte av räkenskapsår till perioden 1 september - 31 augusti. Syfte med förslaget är att underlätta analys av bolaget och jämförelse med andra bolag inom sektorn. Extra bolagsstämma kommer att hållas den 24 augusti 2001. Intäkter och resultat rnb verkar med sina butikskoncept på den svenska marknaden. HUI har i sin senaste prognos beräknat att detaljhandelns omsättning kommer att öka med 3 procent under 2001, vilket är en nedjustering med 1 procentenhet från tidigare prognoser. Januari till juni ökade konfektionshandeln med 1,2% mätt i löpande priser enligt HUI:s snabbindex. Koncernens intäkter uppgick under perioden till 278,2 (285,5 proforma) Mkr. Under perioden har fyra butiker stängts, fem butiker byggts om och en butik öppnats, vilket medfört att omsättningen minskat något i jämförelse med proforma föregående år. Bruttovinstmarginalen har i jämförelse med proforma föregående år ökat från 47,4 till 48,1 procent som en följd av effektiviseringar i inköpsledet. Under andra kvartalet har dock bruttovinsten minskat något i jämförelse med föregående år som en följd av en högre andel reaförsäljning under juni månad. Resultat efter finansiella poster uppgick till -21,7 (-14,5 proforma) Mkr. Omstruktureringsreserver om 5,2 mkr har återförts mot resultatet, varav 3,7 Mkr avser avvecklingskostnader för Kimoda och 1,5 Mkr avser kostnader för samgåendet mellan Polarn O. Pyret och Portwear. Därutöver har kostnader av engångskaraktär för samgående och notering belastat resultatet under andra kvartalet 2001 med 2,8 Mkr. Konfektionsbranschens försäljning och resultat varierar kraftigt under året, så även för rnb. Kostnadsmassan är relativt likvärdig mellan kvartalen medan försäljningen varierar. För rnb är första halvåret resultat- och försäljningsmässigt väsentligt sämre än andra halvåret. Beräknade samordningsfördelar och kostnadsbesparingar efter sammanslagningen av Polarn O. Pyret och Portwear har ej påverkat resultatet under januari-juni 2001. Dessa besparingar beräknas successivt ge lägre kostnader under andra halvåret och 2002. Finansiell ställning och likviditet Koncernens balansomslutning uppgick till 387,6 Mkr jämfört med 286,8 Mkr vid årsskiftet. Ökningen av balansomslutningen är främst orsakad av tillskottet av eget kapital om 60,5 Mkr från nyemissionen, vilket ökat omsättningstillgångarna med samma belopp. Det egna kapitalet uppgick till 156,6 (103,3) Mkr, vilket ger en soliditet om 40,4 (33,1) procent. Under perioden har det egna kapitalet ökats genom nyemissioner om 67,2 Mkr samt konvertering av konvertibelt förlagslån om 5,1 Mkr. Därutöver har det egna kapitalet påverkats av periodens resultat om -17,4 Mkr samt förändring av koncernens sammansättning om -1,6 Mkr. Koncernens likvida medel inklusive outnyttjade checkkrediter uppgick vid periodens slut till 82,1 Mkr jämfört med 68,1 Mkr vid årsskiftet. rnb har ett konvertibelt förlagslån om 13,9 mkr med en löptid t o m den 30 september 2001. Anmälan om konvertering till nya aktier i rnb till en kurs om 51,67 kronor har kunnat ske fram till den 31 juli 2001. Då aktiekursen för rnb legat väsentligt under konverteringskursen har ingen anmälan om konvertering skett vilket medför att hela lånet om 13,9 mkr kommer att återbetalas den 30 september 2001. Periodens kassaflöde före förändring av rörelsekapital och investeringar uppgick till -15,9 Mkr. Investeringar och avskrivningar Periodens investeringar uppgick till 31,3 (5,9 proforma) Mkr, varav förvärv av fastighet utgör 12,5 (0) Mkr, förvärv av bolag 6,7 (0) Mkr samt inventarier och butiksinredningar 12,1 (5,9 proforma) Mkr, varav 3,5 Mkr har finansierats via leasingavtal. Avskrivningarna under perioden uppgick till 12,5 (11,1 proforma) Mkr, varav goodwillavskrivningar utgjorde 1,6 (1,6 proforma) Mkr. Personal Medelantalet anställda under perioden uppgick till 344 personer (348 proforma). Moderbolaget Moderbolagets intäkter uppgick till 79,3 (78,0) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -11,4 (-4,7) Mkr. Periodens investeringar uppgick till 28,2 (4,8) Mkr, varav förvärv av fastighet utgjorde 12,5 Mkr, förvärv av bolag 6,7 Mkr samt inventarier och butiksinredning 9,0 Mkr. Framtidutsikter Andra halvåret är säsongsmässigt det starkaste för rnb. Det rådande konjunkturläget innebär att marknadsläget för det andra halvåret är svårbedömt. Kommande informationstillfällen Bokslutskommuniké för januari-augusti 2001 offentliggörs den 31 oktober. Delårsrapport för september-november 2001 offentliggörs den 24 januari 2002. Ovanstående förutsätter att extra bolagsstämma den 24 augusti 2001 beslutar om ändring av räkenskapsår till 1 september - 31 augusti. Stockholm den 22 augusti 2001 Lars-Åke Tollemark Verkställande direktör Frågor angående denna rapport besvaras av: VD Lars-Åke Tollemark 08-670 95 95, 0733-97 95 95 Ekonomichef Göran Blomberg 08-670 95 99, 0733-97 95 99 rnb Retail and Brands AB P.O. Box 27836, Sandhamnsgatan 81 SE-115 93 STOCKHOLM, SWEDEN Phone: +46-8-670 95 00. Fax: +46-8-670 95 01 VATNR: SE556495468201 [Removed Graphic] [Removed Graphic] [Removed Graphic] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/22/20010822BIT01370/bit0002.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/22/20010822BIT01370/bit0002.pdf Hela Rapporten