Modeföretaget rnb till börsen

Modeföretaget rnb till börsen * Styrelsen i rnb Retail and Brands AB har beslutat att genomföra en ägarspridning genom nyemission och försäljning av befintliga aktier. I samband med detta har rnb ansökt om notering på Stockholmsbörsens O- lista. Erbjudandet omfattar högst 2 870 000 aktier exklusive eventuell övertilldelning, varav 2 050 000 aktier är nyemission. * Emissionslikviden avses främst att användas till följande: * Expandera existerande koncept, dels i Sverige, dels utomlands * Förvärva regionala butikskedjor och enskilda fackhandlare i Sverige, Norden och övriga storstäder i norra Europa * Anmälningsperiod är 5 juni - 15 juni 2001. * Försäljningspriset beräknas fastställas inom intervallet 43 - 47 kronor per aktie. rnb och dess verksamhet rnb är Sveriges största modeföretag i det övre kvalitetssegmentet. Bolaget äger, driver och utvecklar butikskoncept för mode- och kvalitetsmedvetna kunder: kvinnor 18-50 år, män 18-55 år och barn i åldrarna 0-16 år. Företagets fem butikskoncept är Polarn O. Pyret, Saks, Solo, Blombergs och NK/Varumärkesbutiker. I NK/Varumärkesbutiker ingår bland annat NK Herrshop, Hugo Boss Shop och Tiger Herr. Omsättning proforma för år 2000 uppgick till 647,7 miljoner kronor. rnb har 371 anställda per sista december 2000 och 87 butiker, varav 15 franchisetagare. rnb har de senaste åren vuxit både organiskt och genom förvärv. Företaget har som målsättning att växa med i genomsnitt 15 procent per år och uppnå en rörelsemarginal överstigande 8 procent. Företagsledningen har uppnått en stark tillväxt i de butiker och butikskedjor som förvärvats. Den genomsnittliga omsättningstillväxten mellan 1998 och 2000 uppgick till 22 procent. rnb har för avsikt att expandera inom dammodehandeln, primärt genom förvärv av ledande butikskedjor i framförallt Sverige och Norden. Aktieägare Största aktieägare i rnb är Karl Stockman Investment B.V. med 27,2 procent av kapitalet. Företagsledningen äger sammanlagt cirka 7 procent av kapitalet. Prospekt Erbjudandet presenteras närmare i prospekt och anmälningssedel som kan beställas från Nordea Securities, telefon 08-407 96 50, eller rnb Retail and Brands AB, telefon 08-670 95 00. Prospekt och anmälningssedel återfinns även på Nordea Securities och rnbs respektive hemsidor (www.nordeasecurities.com, www.nb.se och www.rnb.se). Rådgivare till rnb i samband med erbjudandet är Nordea Securities. För frågor hänvisas till Lars Åke Tollemark, VD rnb, tel 08-670 95 95 eller 0733-979595. Christel Kinning, vice VD rnb, tel 08-670 95 10 eller 0733-979510. Göran Blomberg, ekonomi- och finanschef rnb, tel 08-670 95 99 eller 0733- 979599. rnb Retail and Brands AB (publ), Sandhamnsgatan 81, Box 27836, 115 93 Stockholm Tel 08-670 95 00, Telefax 08-670 95 01, info @rnb.se, www.rnb.se rnb Retail and Brands AB äger, driver och utvecklar butikskoncept för mode och kvalitetsmedvetna kunder. rnb driver Polarn O. Pyret, Saks, Solo, Blombergs och NK/Varumärkesbutiker. rnb är Sveriges största modeföretag i det övre kvalitetssegmentet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/30/20010530BIT00120/bit0001.pdf