Boråsföretaget RO-Gruppen hjälper Porsche Center Väst att växa i Sverige

Report this content

Idag ställs det höga krav från internationella storkoncerner när nya lokaler ska uppföras som innehåller försäljning och en hög funktionell serviceverksamhet. Borås företaget RO-Gruppen har fått totalentreprenaden att bygga en av norra Europas största och mest moderna anläggningar för bilmärket Porsche. Anläggning, som är en satsning på 35 miljoner kronor ligger i Viared strax utanför Borås och omfattar cirka 3.500 kvm. Under byggnadstiden kommer  närmare 30 hantverkare och tjänstemän att bli sysselsatta och sedan ca 14 anställda hos Porsche Center Väst. – Vi har lyckats bygga upp en marknadsposition som gör att vi kan konkurrera om de allra mest intressanta uppdragen i branschen, säger Pär Jorstadius, affärschef för RO-Gruppen.

”Naturligt att expandera från just Borås”

Bygget, som ska bli en huvudanläggning för Porsche Center Väst påbörjades i slutet av november och beräknas vara klart i september 2012. Porsche har haft en stor efterfrågan på bilar i Sverige och som en följd av det ett ökat tryck på den s.k. eftermarknaden med krav på en hög kapacitet på verkstad och tillgång till reservdelar. Nu uppför man en ny anläggning i Borås som centrum för verksamheten i Västra Götaland, Östergötland och i Hallands och Jönköpings län, som tillsammans motsvarar nästan en tredjedel av Porsches marknad i Sverige. – Det känns naturligt att expandera verksamheten just från Borås eftersom vi är väl etablerade här sedan tidigare och det är mittpunkten geografiskt i vårt marknadsområde. Det känns fantastiskt att ta ett stort steg framåt i Borås där verksamheten startade för snart 20 år sedan, säger Ulf Larsson, VD för Porsche Center Väst.

RO-Gruppen – ett av Sveriges mest expansiva byggföretag

Byggföretaget RO-Gruppen är ett av landets större byggföretag som kostnadseffektivt ser till att affärskedjornas anläggningar byggs upp likadant på alla platser. Exempel på kunder är hamburgerkedjorna Max och Burger King samt Gina Tricot, Sportlife, Scorett, Mekonomen och magasineringsföretaget SelStor. RO-Gruppen har en omsättning på 300 miljoner kronor och ett 70-tal anställda och har 30 års erfarenhet av alla slags entreprenader inklusive byggservice. – Vi är ett av Sveriges mest expansiva byggföretag. Vi är starka på vår lokala marknad men våra tjänster efterfrågas alltmer runt om i Norden, säger VD Andreas Jaldevik.

Fotomontage på det kommande Porschehuset i Borås, se bilaga

För ytterligare information:

Andreas Jaldevik, VD RO-Gruppen, mobil. 070 999 83 10, andreas.jaldevik@ro-gruppen.se

Ulf Larsson, VD Porsche Center Väst Borås, mobil 070 512 95 95.

Pär Jorstadius, affärschef RO-Gruppen, 070 209 66 30, par.jorstadius@ro-gruppen.se

www.ro-gruppen.se

www.porsche-center.se