2002 - Fler patentansökningar från Bosch än någonsin

Report this content

2002 - Fler patentansökningar från Bosch än någonsin Bosch lämnade under 2002 in fler patentansökningar än någonsin tidigare. Med 2 622 förstagångsansökningar uppnådde det globalt verksamma företaget i Stuttgart en ökning på runt elva procent jämfört med året innan. Den övervägande delen - drygt 80 procent - kommer från divisionen fordonsteknik och framför allt från sektorerna bensin-, chassi- och dieselsystem samt fordonselektronik. Det stora antalet ansökningar styrker den globalt suveräna teknologiska position som Bosch innehar, framhåller Bertram Huber, chef för centralavdelningen för industriellt rättsskydd. "Det är inte bara i Tyskland och Europa som vi på området fordonsteknik ansöker om flest antal patent, utan även i USA. I Japan är vi den största utländska patentansökaren överhuvudtaget." Boschkoncernen hade år 2002 en omsättning på totalt 35 miljarder euro, varav 23,3 miljarder euro inom sektorn fordonsteknik, 4 miljarder euro inom industriteknik samt 7,7 miljarder euro inom kapitalvarusektorn och byggteknik. I början av 2003 sysselsatte Bosch 225 000 medarbetare över hela världen, varav 123 000 i utlandet. För ytterligare upplysningar, kontakta: · Katrin Ohlander, presschef, tfn: 08-750 1644, mobil: 070-420 1644, fax: 08-750 1760, e-post: katrin.ohlander@bosch.com · Bosch på Internet: www.bosch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030411BIT01090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030411BIT01090/wkr0002.pdf