Halvårsrapport 2015

finansiell översikt halvår 2015

Totala intäkter uppgick till 104 MSEK (59 MSEK)

Rörelseresultat innan avskrivningar uppgick till 1,2 MSEK (1 MSEK)

Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 0,2 MSEK (1 MSEK)

Periodens resultat uppgick till 0,1 MSEK (1,5 MSEK)

Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (0,01 MSEK)

finansiell översikt kvartal två 2015

Totala intäkter uppgick till 54 MSEK (33 MSEK)

Rörelseresultat innan avskrivningar uppgick till 0,7 MSEK (0,6 MSEK)

Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till 0,1 MSEK (0,6 MSEK)

Periodens resultat uppgick till 0,01 MSEK (1 MSEK)

Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (0,01 MSEK)

antalet aktier

Bolaget har per 2015-06-30, 344 974 747 stycken aktier

Kommande rapporter

Delårsrapport 3 2015                                                2015-10-19

Bokslutskommuniké 2015                                         2016-02-15

insynspersoner

Björn Friman, VD, ledamot

Bill Friman, ledamot

Jim Friman, storägare med insyn

Linda Cahling, ledamot

Johan Widström, ledamot

EN TILLBAKABLICK

Ett händelserikt kvartal har gått och vi har nu halva 2015 bakom oss där den större händelsen för oss är förvärvet av Rock By Sweden AB. Med vårt senaste förvärv har vi ytterligare närmat oss vår vision att bli en leverantör som säljer varumärken som ”alla i familjen” kan köpa vid olika tillfällen i livet. Med flera nya återförsäljare på framför allt Angel Bliss och Rock By Sweden, känner vi att de olika varumärkenas nätverk gynnar varandra.

Bolaget har under en tid haft visionen av att öppna upp för fler och nya marknader i Europa och resten av världen. Ett steg på vägen är att vi nu fått varumärket Angel Bliss registrerat i USA vilket är något vi är stolta över. Vi är fortfarande bara i startskedet där, men USA är ett stort land och vi förväntar oss redan att under 2015, men framför allt under 2016, se en start på försäljningen där.

Dessutom har vi tecknat två nya agentavtal även dessa för Angel Bliss. Avtalen är gjorda för marknaden i Tyskland, Schweiz och Lichtenstein och vi räknar med att se effekt av detta redan under 2015, men framför allt under 2016.

Utvecklingen på råvarusidan har varit positiv. Vi har inte ens påbörjat jobbet med synergieffekt på denna sida av bolaget ännu, våra förhoppningar för kommande perioder är därför höga.

FINANSIELLT

Under årets första 6 månader omsatte vi sammanlagt 104 MESK med ett resultat på 0,2 MSEK. Kvartal 2 omsatte vi 54 MSEK med ett resultat innan avskrivningar på 0,7 MSEK (Q1 omsatte vi 50 MSEK med ett resultat innan avskrivningar på 0,5 MSEK).

På sex månader nådde vi målet att omsätta 100 MSEK, med andra ord är omsättningen över förväntan. Dock är resultatet fortfarande inte tillfredsställande, vilket delvis beror på följande:

-          Omkostnader i samband med förvärvet av Rock By Sweden.

-          Vår förväntan att vår inledda effektiviseringsprocess skulle ge kostnadsbesparingar redan under Q2 har inte infriats. Men vi kan konstatera att alla förväntade kostnadsbesparingar kommer ge effekt under andra halvåret.

-          Fortsatta kostnader för att få det administrativa att fungera i samband med fusionen mellan VJ och Friman.

-          Den svenska kronans försvagning mot EUR och USD.

-          På råvarusidan har det fallande ädelmetallpriset påverkat.

Bolagets målsättning är att de långfristiga skulderna ej ska överstiga 30 % av balansomslutningen. Under kvartal 1 och 2 har vi lyckats amortera ca 2,3 MSEK av det ursprungliga lånen, vilket är betydligt högre än den framtagna amorteringsplanen. Vi kommer fortsätta amortera de ursprungliga lånen i så hög takt som möjligt för att minska de finansiella kostnaderna. Som en konsekvens av den dubblerade omsättningen inom råvaruhandeln har bolaget tagit ett tillfälligt internt kortfristigt likviditetslån.

I april månad köpte mitt och mina bröders bolag Friman Brothers AB 17,5 miljoner aktier i Robert Friman Int. AB. I och med köpet är nu Friman Brothers AB största ägare med totalt 22,46 % av aktierna.

EN FRAMÅTBLICK

Vi har redan uppnått målet för att omsätta 100 MSEK under 2015. En fin planhalva väntar inför resten av 2015 och framåt.

Tack vare förvärvet av Rock by Sweden och de tidigare tagna effektiviseringskostnaderna kommer vi under halvår 2 2015 ligga i paritet med den kommunicerade budgeten. Förväntat rörelseresultat kommer därför hamna på ca 3,2 MSEK för 2015. Utifrån det andra halvårets resultat ser det ut som att vi når den förväntade årsvinsttakten på ca 6 MSEK vilket är mycket tillfredsställande om än ett halvår sent.

En reklamfilm som presenterar vårt bolag kommer att spelas in inom kort. Detta är självklart till för att presentera vårt bolag för nya kunder, men även för att kunna visa er aktieägare vilka vi är och hur vi arbetar.

Hösten är här och det betyder mässa för oss. Mässorna är för oss ett bra sätt att marknadsföra sig och hitta nya kunder. Mer information om detta kommer löpande under året.

SUMMERING

Min magkänsla för bolaget känns bra! Året har omsättningsmässigt startat väldigt bra, dock med ett svagt resultat. Inför andra halvåret känns det som att vi kommer att nå den förväntade årsvinsttakten på 6MSEK, även om årets resultat nu beräknas bli 3,2 MSEK på grund av det första halvåret. En, enligt mig, bra planhalva väntar för resterande tid av 2015 och framåt. Mitt och mina bröders bolag Friman Brothers AB, har ökat vårt innehav av aktier i koncernen och därmed blivit huvudägare. Vi tror på framtiden i Robert Friman Int. AB, både på kort och lång sikt.

RISKER
Det finns flertalet risker som kan påverka Robert Friman Int. AB:s verksamhet och resultat. Flertalet av de interna riskerna förebygger bolaget genom att stärka koncernens interna rutiner, men det finns yttre faktorer som koncernen inte kan påverka. Sådana risker kan vara: valutaeffekter, metallprisförändringar och reglering för import och export. Investerare ska vara aktsamma vid investeringar och ska skapa sig en helhetsbild av bolaget innan en investering görs.

Björn Friman
21 augusti 2015