Månadsbrev

Det är redan mitten på juni och denna säsong börjar lida mot sitt slut.

Men fortfarande är det några veckor kvar innan vi får njuta av lite ledighet och ladda batterierna inför en spännande höst.

Den 8 juni hade vi årsstämma i Robert Friman Int. AB och vår nya styrelse valdes in.

Den nya styrelsen består nu av Björn Friman, Bill Friman, Linda Cahling och Johan Widström.

Det är Linda och Johan som är nya i styrelsen och här kommer en kort presentation av de båda.

Johan Widström

Född 1966, styrelseordförande och ledamot.

Johan har under de senaste 15 åren jobbat med att starta och utveckla verksamheter och organisationer. De senaste 9 åren har Johan jobbat inom bygg- och fastighetsmarknaden.

Johan är för närvarande VD på Implenia Sverige AB, ett anläggningsföretag som ingår i den schweiziska Implenia-koncernen. Implenia är noterat på den schweiziska börsen.

Innan Implenia var Johan ansvarig för Fortin Properties svenska fastigheter med ett marknadsvärde på ca 4 miljarder SEK. Utöver detta har Johan jobbat i den finansiella sektorn med bl a, leasing, aktie- och räntederivat samt värdepapperisering.

Utbildning:

Civilingenjör VoV, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg och Ekonomie Magister, Finansiell Ekonomi, Handelshögskolan, Göteborg

För Johan är smyckebranschen helt nytt och detta ser vi som något positivt. Jag ser fram emot att få in Johans kompetens i bolaget och han kommer även fungera som mitt bollplank löpande under året.

//

Linda Cahling

Född 1980, ledamot.

Linda har sedan flera år tillbaka arbetat i vårt dotterbolag Rock By Sweden och hon är sedan en kortare tid tillbaka VD i det bolaget.

Tidigare har Linda arbetat som konsultchef för Dedicare, ett bemanningsföretag för läkare och sjuksköterskor. Hon arbetade där i huvudsak med rekrytering och bemanning. Innan Dedicare arbetade Linda under flera år som sjuksköterska på en av Stockholms akutmottagningar.

Linda har ett stort intresse för design och smycken. Hon brinner för sitt arbete med Rock by Sweden och att utveckla varumärket vidare. Lindas erfarenhet i smyckebranschen kommer vi ha stor användning för, både vad gäller styrelsearbete och i det dagliga arbetet i bolaget.

//

Under månaden som gått har vi fått vårt varumärke Angel Bliss registrerat som varumärke i USA. Då vi aldrig tidigare jobbat på den amerikanska marknaden är det svårt att säga vad det här kommer att ge. Arbetet med Angel Biss i USA är precis i startskedet. Det är ett stort land och våra förhoppningar är stora. Mer information om detta kommer under nästa säsong.

Intresset för Rock By Sweden är stort. Vi är fortfarande i startskedet med att lansera märket på Irland. Men vi har i Sverige den senaste månaden uppnått 45 nya återförsäljare. Resultatet av det här visar sig under andra halvåret av 2015.

Mitt och mina bröders bolag, Friman Brothers AB, har nyligen köpt 17,5 miljoner aktier i Robert Friman Int. AB och vi har därmed blivit huvudägare i bolaget. Vi äger nu 22,46% och vi ser fram emot ett långsiktigt ägande.

Avslutningsvis vill jag passa på att önska alla en Trevlig Midsommar!

På återhörande!

Taggar: