Robert Friman International AB (publ:) Beslut om att upprätta kontrollbalansräkning

Styrelsen i Robert Friman International AB (publ) (”Moderbolaget”) har, i enlighet med aktiebolagslagen 25 kap 13, beslutat att inleda processen med att ta fram en kontrollbalansräkning för Moderbolaget och samtliga dotterbolag i koncernen att granskas av bolagets revisor. Omedelbart efter att en kontrollbalansräkning är upprättad och granskad kommer styrelsen meddela utfallet samt, i förekommande fall, kalla till extra bolagsstämma i enlighet med aktiebolagslagen.

Beslutet har fattats som en konsekvens av det tidigare kommunicerade beslutet från Skatteverket. Enligt beslutet skall dotterbolaget Robert Friman & Co AB vägras avdrag för ingående moms gällande ädelmetallhandeln för perioden januari 2015 – februari 2017 med total 66 219 716 kr. Beslutet innebär även att Robert Friman & Co AB påförs skattetillägg om totalt 10 041 790 kr samt ränta 1 015 013 kr.

Bolagets Certified Adviser (”CA”) är Partner Fondkommission AB. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman International AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 sep 2017 kl. 08.46.