Den 25 april går Sveriges främsta robotevent av stapeln

Robotics Innovation Challenge 2013 lockar entreprenörer, produktutvecklare och användare från såväl industrin som vårdsektorn till Eskilstuna för en heldag kring robotikens utmaningar och möjligheter. En stark trio internationella föreläsare i form av Dan Kara, Erin Rapacki och Renaud Champion inleder dagen. På en Innovation catwalk visas nya robotlösningar, pristagaren av Robotdalen Innovation Award 2013 tillkännages och dagens konferencier, Magnus Lindkvist, levererar en trendspaning. Eftermiddagen ger deltagarna möjlighet att träffa företagare, lyssna på seminarier, presentera sina robotidéer, delta i matchmaking och möta intressanta affärskontakter. Ett unikt tillfälle att ta del av innovativa robotlösningar!

- På Robotics Innovation Challenge (RIC) lyfter vi fram olika perspektiv kring utmaningar och möjligheter som vi står inför vad gäller robotutvecklingen i samhället, berättar Michael Rydell, projektledare. Det handlar om såväl fler tekniklösningar för vård- och hälsosektorn, som ökad samverkan mellan robotleverantörer, systemintegratörer och tillverkningsindustrin vad gäller nya, flexiblare produktionslösningar.

Robotdalens kommersialiseringsfokus och breda samverkan lockar
Robotdalen omtalas allt mer ute i världen, vilket även lockar hit högintressanta föreläsare. I år i form av Dan Kara, nyföretagare och välkänd robotexpert, Erin Rapacki, product story teller och Renaud Champion, riskkapitalist.

- Robotdalens fokus på utveckling av kommersiella produkter för såväl befintliga som nya branscher, i nära samverkan med ett brett spektrum av partners lockade mig att delta som föreläsare, konstaterar Dan Kara.

Ciceron genom dagen är Magnus Lindkvist, utsedd till Årets talare 2009, som även levererar en trendspaning.

Innovation catwalk och matchmaking öppnar för möten
Fjolårets succé – en innovation catwalk med nya robotlösningar – bjuder även i år på spännande lösningar för framtiden, liksom de företag och seminarier som besökarna kan avnjuta under eftermiddagen. Här återfinns såväl mindre start-ups som etablerade företag och användare av produkterna. Robotdalens långsiktiga samarbete med mässarrangören Elmia fortsätter genom bland annat matchmaking, där företag kan möta potentiella affärskontakter i snabba minimöten, vilket Elmia arrangerar tillsammans med Europe Enterprise Network och Svenska Automationsgruppen.

Eventet Robotics Innovation Challenge (RIC) går av stapeln torsdag 25 april klockan 08.30-16.00 på Lokomotivet, Verkstadsgatan 8 i Eskilstuna. Program, lista över utställare och ytterligare information finns på
www.robotdalen.se/RIC.

För ytterligare information kontakta Michael Rydell, projektledare, telefon 016-14 17 00, e-post michael.rydell@robotdalen.se