Giraff Technologies på internationell innovationsturné

Svenska institutet genomför i höst en internationell innovationssatsning med 20 av Sveriges mest intressanta innovationer bland unga tillväxtföretag. Giraff Technologies AB, som utvecklar en fjärrstyrd, mobil robot för ökad trygghet i hemmet, ingår i den utvalda skaran. Företaget, som är Robotdalens första internationella företagsetablering, flyttade hit från Silicon Valley i USA år 2009.
I höst inleds världsturnén med Svenska institutets innovationsutställning i Silicon Valley. Cirkeln är sluten.

Företagets produkt Giraff ger äldre hjälp och trygghet i det egna hemmet per distans. Giraff är en 1,5 meter hög motoriserad tvåvägs videosamtalsrobot som fungerar likt ”Skype” på hjul och kan styras på distans via en vanlig pc. Med roboten kan rörelsehindrade och äldre människor kommunicera med såväl hemtjänsten som familj och vänner. Via skärmen ser de varandra och Giraff följer med runt i hemmet.

Giraff var tänkt att används för kommunikation och övervakning i företagsvärlden, men när VD:n Stephen Von Rump kom i kontakt med Robotdalen och satsningen på att etablera hälsorobotik som ny bransch i Sverige, väcktes andra tankar. 2009 flyttade företaget hela sin verksamhet från USA till Robotdalen för att vidareutveckla och lansera roboten. Idag har 25 Giraffrobotar levererats till sex länder i Europa och 2010 blev Giraff utvald av ”AAL Joint Programme” till projektet ExCITE där forskare under ledning av Örebro universitet studerar interaktion med äldre via ICT (Information Communications Technology).

– Giraff är ett lysande exempel på Robotdalens arbete med att plocka upp robotidéer och följa dem hela vägen till kommersialisering, konstaterar Erik Lundqvist, chef för Robotdalen. Projektet visar hur Robotdalen i rollen som ”enabler” stöttat med kontakter kring företagsetablering, produktutveckling, finansiering och kompetens på ett sätt som starkt bidragit till Giraff Technologies framgångar. Vi ser med spänning framemot att följa företagets fortsatta utveckling och gratulerar till att de valts ut av Svenska institutet för deras internationella innovationssatsning.

(Fotograf: Terése Andersson)

Robotdalen möjliggör kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation med målsättningen att få fram 35 nya produkter och 35 nya företag till år 2013. Satsningen finansieras av VINNOVA, Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket, länsstyrelser och landsting i Västmanlands och Örebro län, regionförbunden i Södermanlands, Örebro och Uppsala län, kommunerna Eskilstuna, Karlskoga, Laxå, Västerås och Örebro, Mälardalens högskola, Örebro universitet, Uppsala universitet, Innovationsbron samt deltagande företag. För mer information besök www.robotdalen.se