Giraff vann pris som mycket lovande produkt med hög innovationsnivå och stor marknadspotential

Giraff Technologies AB har tilldelats AAL Forum Award för sin mobila robot Giraff, en robot för videosamtal som motverkar social isolering och ger ökad trygghet i hemmet. Priset delades ut av EU-programmet Ambient Assisted Living (AAL) och Giraff utnämndes som den mest lovande produkten vad gäller innovationsnivå, ökad livskvalitet för äldre samt marknadspotential.

Giraff fick priset genom sitt deltagande i forskningsprojektet ExCITE, som leds av Örebro universitet, och syftar till att ge äldre människor ökad livskvalitet genom modern teknik. I projektet får äldre människor prova på att använda Giraff i sin kontakt med omvärlden. Syftet är att undersöka deras behov av social interaktion med hjälp av en robot och sen vidareutveckla produkten. Budgeten på 30 miljoner kronor finansieras av EU-programmet Ambient Assisted Living Joint Programme (AAL) och Vinnova.

- Robotdalen satsar på att etablera Technology for Independent Life som ny bransch i Sverige, för att få fram fler tekniklösningar inom vård- och hälsosektorn. Giraff är ett strålande exempel som visar på Sveriges potential att ligga i framkant inom området, konstaterar Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, som lockade företaget från Silicon Valley i USA till Västerås för två år sedan.

EU-programmet Ambient Assisted Living Joint Programme (AAL) arbetar för förbättrad livskvalitet för äldre genom nya lösningar inom IT och telekommunikation. Giraff fick priset AAL Forum Award då den anses vara den mest lovande produktion inom området vad gäller innovationsnivå, ökad livskvalitet för äldre samt marknadspotential.

- Vi är stolta över priset som visar på vår förmåga att utveckla produkten utifrån slutanvändarens behov, säger Stephen von Rump, VD på Giraff Technologies AB. Den feedback vi får från de äldre och vårdpersonalen är ovärderlig, liksom forskarnas förmåga att omsätta det i konkret produktutveckling. Vi är också oerhört tacksamma för det stöd vi fått från Robotdalen under resans gång.

För att ladda hem foton på roboten Giraff hemma hos äldre eller i sällskap med Stephen von Rump, VD för Giraff Technologies AB, besök http://www.robotdalen.se/sv/Press/Bilder--logotyper/Projekt/Giraff/. För att ladda hem bilder på Erik Lundqvist, chef för  Robotdalen besök http://www.robotdalen.se/sv/Press/Bilder--logotyper/Personer/D-F/.

I satsningen på Technology for Independent Life som ny bransch i Sverige har Robotdalen tagit fram en folder som du kan beställa här: http://www.robotdalen.se/Om-Robotdalen/Vara-karnomraden/Halsorobotik/Bestall-folder/