Kom ut i naturen med [zoomcamp]!

Företaget [zoomcamp] har utvecklat en eldriven, terränggående fyrhjuling med hög framkomlighet i såväl natur- som stadsmiljö.  En produkt som ger människor som har svårt att gå ökad rörelsefrihet. Produkten har utvecklats med stöd av Robotdalen och ingår i satsningen på hälsorobotik som en ny bransch i Sverige. Under året har fyrhjulingen marknadsintroducerats och hittills sålts i över 15 exemplar. Företaget vidareutvecklar nu produkten med hjälp av ett antal pionjärkunder som agerar testpiloter.

-       Zoom [uphill] är arbetsnamnet på produkten som utvecklas för att öka rörelsefriheten för människor som inte kan ta sig dit de vill i vardagen. Det långsiktiga målet är att utveckla ett fordon som också tar sig upp och ner för trappor och riktigt höga avsatser, berättar Karri Zanderléhn från företaget [zoomcamp] som står bakom produkten.

Pionjärkunder blir testpiloter
Zoom [uphill] ger människor som har svårt att gå möjlighet att fritt röra sig i naturen och har hittills sålts i över 15 exemplar. Fordonet, som är klassat som cykel klass III, är en eldriven, terränggående fyrhjuling som hanterar svår terräng i skog och mark samt vissa hinder i urban miljö. Produkten som kommer att finnas i olika utföranden är alldeles ny i sin art. Därför söker företaget nu ett antal pionjärkunder som agerar testpiloter för att utvärdera för- och nackdelar, styrkor och svagheter i konceptet, för att på så sätt få in värdefull information till vidareutvecklingen.

-       Vår vision är att skapa rörelsefrihet åt alla, överallt, konstaterar Karri Zanderléhn. Därför vill vi ta hjälp av de som verkligen kommer att använda produkten i vardagen så vi redan i utvecklings-arbetet kan ta hänsyn till deras krav och önskemål.

Hälsorobotik ny bransch i Sverige
Om 30 år kommer var tredje svensk att vara äldre än 65 år. Det ställer krav på en förändrad vårdsektor med större öppenhet för tekniska lösningar inom vården. Det handlar inte om att ersätta människan, utan om att ta fram produkter som ger individer självständighet, integritet och en högre livskvalitet. Robotdalen agerar för att etablera hälsorobotik som en ny bransch i Sverige, ett område med stor innovations- och utvecklingspotential. Vi stöttar bland annat utvecklingen av ett flertal nya produkter, där zoom[uphill] är en.

Klicka här för att ladda hem foton.

För mer information om produkten zoom[uphill] besök www.zoomcamp.se eller kontakta Karri Zanderléhn, telefon 070-766 16 55, e-post karri@zoomcamp.com. För mer information om Robotdalens satsning på hälsorobotik kontakta Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, på telefon 021-10 70 26 eller e-post erik.lundqvist@robotdalen.se.

Robotdalen möjliggör kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation med målsättningen att få fram 35 nya produkter och 35 nya företag till år 2013. Satsningen finansieras av VINNOVA, Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket, länsstyrelser och landsting i Södermanlands, Västmanlands och Örebro län, regionförbunden i Södermanlands och Örebro län, kommunerna Eskilstuna, Karlskoga, Laxå, Västerås och Örebro, Mälardalens högskola och Örebro universitet samt deltagande företag. För mer information besök www.robotdalen.se.