Nya robotar på europeisk konferens i Västerås! - Inbjudan till presskonferens och robotutställning

På European Robotics Forum i Västerås torsdag 7 april ställer 22 robotföretag och organisationer ut. Här kan du träffa innovatörer och se flera produkter som utvecklats med stöd av Robotdalen som ätroboten Bestic, plockroboten SenseActive och transportroboten RobCab för sjukhusmiljöer, för att nämna några exempel. Klockan 09.00-10.30 bjuder vi in till presskonferens samt guidad rundvandring av robotutställningen. Du kan också delta på Robotdalens workshop som sätter kunden i centrum.

Möt även roboten Giraff som gör det möjligt för äldre att ha kontakt med familj och vårdpersonal på distans. Giraff har valts ut som en av Sveriges 20 hetaste innovationer till Svenska institutets internationella innovationsturné.

- European Robotics Forum är ett unikt tillfälle att se robotar och träffa innovatörer, robotutvecklare och forskare, konstaterar Erik Lundqvist, chef för Robotdalen. Här tydliggörs hur Robotdalen i rollen som ”enabler” för samman aktörer och bidrar till kommersiell framgång av idéer och forskning inom robotik och automation. Vi är nu uppe i 17 nya produkter och företag!

European Robotics Forum går av stapeln på Aros Congress Center i Västerås 6-8 april. Evenemanget lockar 270 robotforskare och produktutvecklare från hela Europa. På temat Enabling innovation: from research to products diskuteras framgångsrik kommersialisering av robotidéer och forskning. Bakom konferensen står de två europeiska nätverken EUROP (European Robotics Technology Platform) och EURON (European Robotics Research Network). Nätverken, med medlemmar från företag, universitet och intresseorganisationer, arbetar för att stärka Europas kompetens och konkurrenskraft inom robotik.

Hållpunkter för media 7 april:
Robotutställningen med de 22 medverkande utställare äger rum 7 april. Dagen inleds med en presskonferens och guidad rundvandring av monterutställningen, följt av Robotdalens workshop. Under hela dagen äger seminarier och workshops rum.

Kl. 09.00-10.30, Presskonferens i rum 201, Aros Congress Center, Västerås
Presskonferens med Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, samt representanter från ABB och de två organisationerna bakom evenemanget: EUROP (European Robotics Technology Platform) samt EURON (European Robotics Research Network).

Presskonferensen avslutas med en guidad rundvandring av robotutställningen med Erik Lundqvist, chef för Robotdalen. På monterutställningen medverkar 22 robotföretag och organisationer. Flera projekt från Robotdalen ställer ut, som till exempel ätroboten Bestic, plockroboten SenseActive, Giraff som gör det möjligt för äldre att ha kontakt med släkt och vänner på distans, transportroboten RobCab som avlastar sjukhus-personalen samt projektet Robot Till Tusen som hjälper små och medelstora företag att investera i flexibla robotlösningar. Under hela dagen finns möjlighet att besöka montrarna och intervjua medverkande utställare.

Kl 11.00-12.30, Robotdalens workshop, Aros Congress Center, Västerås (Lokal anges på plats)
Robotdalens workshop Enabling commercial success – the end user’s perspective med föredragshållare från slutanvändarna Eskilstuna Elektronikpartner AB, Västerås kommun samt Atlas Copco. Vi lyfter upp hur ökad samverkan mellan forskare, robotutvecklare och slutkund bidrar till kommersiell framgång.

OBS! Föranmälan till presskonferensen sker senast måndag 4 april kl 12. Det finns även möjlighet att, till självkostnadspris på 150 kr, delta på lunchen på Aros Congress Center. Det serveras halstrad regnbåge med färsk potatis och tillbehör. Bokning av lunch sker vid anmälan till Jessica Karlsson, kommunikationsansvarig, på telefon 073-670 76 30 eller e-post jessica.karlsson@robotdalen.se. Varmt välkommen!

För mer information, program samt lista över utställarna besök www.robotdalen.se/robotics-forum-2011

Veckan efter konferensen kommer det att finnas tillgång till foton från evenemanget att använda fritt.

För mer information kontakta:
- Åsa Nordin, biträdande chef för Robotdalen och projektledare för European Robotics Forum, på telefon 021-10 31 75, e-post
asa.i.nordin@robotdalen.se
- Erik Lundqvist, chef för Robotdalen på telefon 021-10 70 26, e-post erik.lundqvist@robotdalen.se
- Jessica Karlsson, kommunikationsansvarig, telefon 073-670 76 30, e-post jessica.karlsson@robotdalen.se