Pressinbjudan: Danderyds sjukhus och japanska Cyberdyne testar robotdräkt för rehabilitering

Den 6 september skriver Danderyds sjukhus och det japanska företaget Cyberdyne Inc. på ett samarbetsavtal för kliniska tester inför produktlanseringen av robotdräkten HAL (Hybrid Assistive Limb) i Sverige. HAL är ett så kallat exoskelett, en robotdräkt för stöd vid rehabilitering. Cyberdyne är Robotdalens andra internationella företagsetablering och ingår i satsningen på Technology for Independent Life som ny bransch där Sverige tar täten. När samarbetsavtalet skrivs under på Danderyds sjukhus arrangeras presskonferens då robotdräkten demonstreras för deltagarna, se program nedan.

När en person ska röra sig skickas nervsignaler från hjärnan till musklerna. Vid till exempel en stroke försämras kommunikationen mellan hjärnan och musklerna, vilket ger personen sämre rörelseförmåga. Men även svaga signaler kan nå musklerna och avläsas via huden. Med hjälp av elektroder som placeras på huden över lämpliga muskler fångas dessa signaler upp, förstärks av robotdräkten och översätts till aktivering av exoskelettet som därmed kan ge stöd för rörelser.

Företaget Cyberdyne Sweden AB är redan bildat och nu ska kliniska tester utföras vid Rehabiliteringsmedicinska Universitetskliniken och Karolinska Institutet vid Danderyds sjukhus inför CE-märkning och produktlansering av robotdräkten HAL (Hybrid Assitive Limb). De kliniska testerna av robotdräkten HAL siktar i första steget på användning inom den tidiga rehabiliteringen efter stroke och därefter på andra användningsområden vid funktionshinder efter skador och sjukdomar i nervsystemet.

Robotdalens andra internationella företagsetablering
Cyberdyne Sweden AB är Robotdalens andra internationella företagsetablering, tidigare har Giraff Technologies flyttat sitt företag från Silicon Valley i USA till Västerås. Robotdalen arbetar nu för att produkten vid lanseringen ska finnas tillgänglig över hela landet. Robotdräkten HAL finns inte i Sverige sen tidigare och vi ligger i framkant i Europa när det gäller tester och produktlansering. Torsdag 6 september klockan 10-12 äger presskonferensen rum på Danderyds sjukhus i Stockholm, se program nedan. Där demonstreras robotdräkten HAL för deltagarna.

Ladda hem foton på robotdräkten HAL

Program för presskonferensen Innovative Technology in Neurorehabilitation: Hybrid Assisted Limb, torsdag 6 september klockan 10-12 i aulan på Danderyds sjukhus:

09.30 - 10.00
Kaffe/te och smörgås serveras utanför aulan

10.00 – 10.05
Welcome address -
Stefan Jacobson, MD, professor and CEO Danderyd University Hospital

10.05 - 10.35
Perspective on collaboration in the field of assistive technology -
Yoshiyuki Sankai, Professor at the University of Tsukuba and CEO for Cyberdyne Inc., Japan

10.35 - 10.40
Signing ceremony, Agreement on Clinical Trial - Professors Yoshiyuki Sankai, Stefan Jacobson and Jörgen Borg