Pressinbjudan: Kolla in tekniklösningar för äldre och funktionshindrade på konferens om framtida vård

Den 13 oktober arrangeras en nationell konferens om Technology for Independent Life i Örebro. Dagen avslutas med studiebesök i en forsknings- och innovationslägenhet på Hälsans hus Ängen i Örebro. Där visar ett antal företag upp robotar och tekniklösningar för äldre och funktionshindrades hemmiljö. Vi välkomnar pressen att komma och möta företagen bakom framtidens hälsolösningar!

Technology for Independent Life är en nationell satsning på en ny bransch med produkter som avlastar vårdpersonalen och ger mer tid för mänskliga möten med patienten. Nya lösningar som gör det möjligt att klara sig själv i hemmet, vilket ger individer självständighet, integritet och en högre livskvalitet.

Konferensen går av stapeln 13 oktober klockan 10.00-15.20 på Örebro universitet, sen väntar studiebesök på forsknings- och innovationslägenheten på Hälsans hus Ängen klockan 15.30-16.30. Under konferensen ger ett antal föreläsare sin syn på de utmaningar vi står inför vad gäller framtidens vårdbehov. Bland föreläsarna finns Göran Stiernstedt från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova, Mikael Pettersson från telekomföretaget Tunstall samt Marie Villman, boendestrateg/planerare på Örebro kommun, för att nämna några exempel.

Utställare visar upp innovativa lösningar

De företag som ställer ut i forsknings- och innovationslägenheten är:

• Giraff, en mobil robot för hemmet som underlättar kontakten med vårdpersonal och anhöriga,
  • Tunstall som erbjuder förbättrad vård och omsorg genom helhetslösningar inom IT och telekom,
  • Zoom Uphill, en terränggående eldriven fyrhjuling avsedd för människor som har svårt att gå men ändå vill ut i skog och mark,
  • Sensagon AB som erbjuder trygghetslösningar i hemmet med hjälp av sensorer,
  • Bestic, en ätrobot som ger funktionshindrade möjlighet att äta på egen hand även om de inte kan röra armarna,
  • RobCab, en robot för sjukhusmiljö, som sköter transporter så att personalen kan ägna mer tid åt patienterna,
  • Forskarcentret AASS (Centre for Applied Autonomous Sensor Systems) vid Örebro universitet som utvecklar autonoma sensorsystem för till exempel robotlösningar.

Konferensen arrangeras av Robotdalen och NovaMedTech i samarbete med Örebro universitet och Business & Science Arena Örebro.

För program och vägbeskrivning besök www.t4il.se

För ytterligare information kontakta projektledare Amy Loutfi, telefon 019-30 11 16, e-post amy.loutfi@oru.se eller kommunikationsansvarig Jessica Karlsson, telefon 073-670 76 30 jessica.karlsson@robotdalen.se

Robotdalen möjliggör kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation med målsättningen att få fram 35 nya produkter och 35 nya företag till år 2013. Satsningen finansieras av VINNOVA, Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket, länsstyrelser och landsting i Västmanlands och Örebro län, regionförbunden i Södermanlands, Örebro och Uppsala län, kommunerna Eskilstuna, Karlskoga, Laxå, Västerås och Örebro, Mälardalens högskola, Örebro universitet, Uppsala universitet, Innovationsbron samt deltagande företag. För mer information besök www.robotdalen.se