Pressinbjudan: Roboten Gasbot upptäcker gasläckor – till nytta för såväl industri, avfallshantering som miljö

Tisdag 2 oktober bjuds media, kommuner, företag och andra intresserade in till en visning av roboten Gasbot på Örebro universitet. Roboten upptäcker metangasläckor på avfallsanläggningar och industrianläggningar. Metangas kan orsaka explosioner och kvävning och bidrar även starkt till den globala uppvärmningen. Forskningen, som stöttas av Robotdalen, ska leda till en kommersialiserad produkt. På pressträffen förevisas hur roboten kan upptäcka gasläckor i inomhusmiljö och vi ser gärna att intresserade slutkunder och entreprenörer tar del av pågående produktutveckling.

Gasbot är en mobil robot som navigerar på egen hand. Utrustad med sensorer upptäcker och analyserar den gaser och ritar upp kartor som visar var gasläckagen finns. I dags-läget ligger fokus på upptäckt av metangasläckor på avfallsdeponier. Gasläckor som är föränderliga då de påverkas av yttre faktorer som vind, lufttryck och fukthalt, vilket gör att de kan upphöra, bli större eller avta. Det finns stora behov att utveckla befintliga mätmetoder så gasläckorna kan upptäckas och åtgärdas på ett bra sätt. I projektet medverkar Atleverket, Örebro kommuns soptipp, som potentiell slutkund.

Det är idag förbjudet att deponera organiskt avfall i Sverige men över hela landet finns mängder av gamla deponier. Syrebristen vid nedbrytningen av avfallet gör att metangas och koldioxid bildas och läcker ut, vilket bidrar till växthuseffekten. Deponigas kan utvinnas och omvandlas till flytande biogasbränsle, men många deponier utsöndrar för liten mängd för att det ska vara lönsamt. Samtidigt finns ett antal säkerhetsrisker: Vid tät sluttäckning kan gasläckage uppstå, det saknas ofta dokumentation kring äldre deponier samtidigt som gammal deponimark allt oftare blir intressant för nybyggnation när städer växer.

Då metangas är lukt- och färgfri och har en explosions- och kvävningsrisk är det även viktigt för industriföretag att upptäcka metangasläckor. Demonstrationen med roboten kommer att visa hur en industriapplikation för övervakning och bevakning av gasledningar inne i en fastighet kan fungera, vilket är aktuellt för till exempel kemiföretag, större fastighetsbolag eller brandförsvaret. Samma princip för upptäckt av metangasläckor gäller för utomhusanläggningar. Visningen av roboten äger rum tisdag 2 oktober kl 09.30-12 på Örebro universitet, se program nedan.

-       Vi vill visa på resan från idé till kommersialiserad produkt och föra samman forskare, entreprenörer och slutkunder, för att fånga upp konkreta behov och skapa en dynamisk innovationsprocess mellan de olika parterna, berättar Peter Stany, Innovation Driver i Robotdalen.

Program för pressträff/visning av roboten Gasbot

Visningen av roboten äger rum tisdag 2 oktober klockan 09.30-12.00 i sal T127, Teknikhuset,Örebro universitet. Programmet ser ut som följer. Observera att delar av programmet kommer att ges på engelska:

09.30-10.00     Kaffe/te och fralla

10.00-10.15       Robotdalen – vi tar robotidéer hela vägen ut på marknaden
Jessica Karlsson, kommunikationsansvarig och Peter Stany, Innovation driver

10.15-10.30       Forskargruppen AASS (Applied Autonomous Sensor Systems) - världsledande forskning vid Örebro universitet
Achim Lilienthal, forskare och ansvarig för labbet för mobila robotar

10.30-10.45       Presentation av forskningsprojektet Gasbot
Achim Lilienthal, Örebro universitet, projektledare för Gasbot

10.45-11.00       Presentation av utomhusdemo genomförd hos slutkunden Atleverket, Örebro kommuns avfallsanläggning och potentiell slutkund för produkten
Achim Lilienthal samt Michael Kempi från Atleverket

11.00-11.30     Inomhusdemo som visar hur roboten Gasbot kan upptäcka gasläckor vid en industri

11.30-12.00     Frågestund/fotografering

Om det är möjligt ser vi gärna att ni föranmäler er senast fredag 28 september. Besök vår hemsida för anmälningsformulär, information om hur du hittar till Örebro universitet samt länk till foton.

Har du frågor om forskargruppen AASS eller Gasbot kontakta Achim Lilienthal, forskare vid Örebro universitet, telefon 019-30 36 02, e-post achim.lilienthal@oru.se. Mer information om Robotdalens innovationsprocess och kommersialiseringsarbete får du av Peter Stany, Robotdalen, telefon 070-934 93 02, e-post innovation@robotdalen.se