Pressvisning av världsunik robotinstallation och invigning av Robot Application Center i Eskilstuna

Tisdag 19 mars invigs Robot Application Center på Munktell Science Park i Eskilstuna. En ny mötesplats där näringsliv och högskola satsar på forskning och utveckling av robotbaserad automation för svensk tillverkningsindustri, med siktet inställt på lösningar i världsklass. Världsklass håller även den mobila robotplattformen OpiFlex. Eskilstunaföretaget CH Industry slår under dagen upp portarna och bjuder in till visning av OpiFlex och världens första kommersiella installation av en orderstyrd, mobil industrirobot som på egen hand förflyttar sig mellan och dockar i olika stationer i produktionen.

Tisdag 19 mars klockan 10 invigs Robot Application Center (RAC) på Portgatan 3 i Eskilstuna. Här finns toppmoderna robotar utrustade med den senaste tekniken för utveckling av framtidens automations-processer för hela kedjan; från material till logistik, fixturering och bearbetning. Initiativet kommer från Robotdalen, Mälardalen Industrial Technology Center (MITC), Munktell Science Park och Mälardalens högskola samt företag i regionen.

-
Företag som utvecklar produkter eller behöver nya lösningar i sin produktion är välkomna till robotcentret, berättar Erik Hellström, projektledare och forskare på Mälardalens högskola. Vi vill visa på nya vägar för företagen både vad gäller deras produktsortiment och tillgång till nya marknader.

Robotdalen är en av initiativtagarna till Robot Application Center och en av drivkrafterna bakom utvecklingen av den mobila robotplattformen OpiFlex, speciellt framtagen för små och medelstora tillverkningsföretag och deras behov av flexibilitet i produktionen.

OpiFlex – världsunik installation

-       Mindre tillverkningsindustrier och underleverantörer tillverkar ofta sina produkter i små serier och i många olika varianter, vilket försvårar en automatisering, berättar Ingemar Reyier från Robotdalen. Samtidigt står de inför tuff global konkurrens. Nyckeln är nya, flexiblare lösningar för robotbaserad automation. OpiFlex är en sådan lösning.

Konceptet bygger på att en mobil lösning med robotautomation som på egen hand förflyttar sig och dockar i den maskin eller arbetsplats där behovet finns. Systemet bär med sig alla dyra delsystem som till exempel robotstyrsystem, trådlöst I/O, verktyg och verktygsväxlare, lösningen har ett unikt dockningssystem, automatisk igångkörning och autonom navigering. Den 19 mars slår Eskilstunaföretaget CH Industry AB upp portarna och visar upp den världsunika kommersiella pilotinstallationen från företaget OpiFlex Automation AB i sin produktion.

Program 19 mars

Invigning av Robot Application Center på Munktell Science Park, Portgatan 3, Eskilstuna. Vi bjuder på kaffe/te och smörgås samt en enklare mingellunch.

Kl 10.00 – 10.20            Kaffe/te och smörgås

Kl 10.20 – 10.30            Besökarna hälsas välkomna. Presentation av tankarna bakom Robot Application Center (RAC)

Kl 10.35 – 11.05            Presentation av Mälardalen Industrial Technology Center (MITC), Robotdalen, det kommande eventet Robotics Innovation Challenge samt Munktell Science Park.

Kl 11.05 – 11.20            Robot Application Center invigs av Jörgen Svenningsson, VD för enheten Operations Europe på Volvo Construction Equipment AB i Eskilstuna

Kl 11.20 – 11.45            Visning av Robot Application Center

Observera att eftermiddagens besök på CH Industry är uppdelat för journalister och företag/övriga besökare som följer;

Eftermiddagens program för journalister

Kl 11.45 – 12.00                    Transport från Robot Application Center till CH Industry

Kl 12.00 – 13.00                    Mingellunch, introduktion av företaget OpiFlex Automation samt visning av robotinstallationen

Eftermiddagens program för företag/övriga besökare

Kl 11.45 – 12.45                    Mingellunch på Robot Application Center

Kl 12.45 – 13:00                    Transport från Robot Application Center till CH Industry

Kl 13.00 – 15.00                    Introduktion av OpiFlex Automation samt visning av robotinstallationen

Transport till/från CH Industry, Hejargatan 26 i Eskilstuna, sker med chartrad buss eller egen bil.

OBSERVERA! Anmälan till dagen sker via Robotdalens hemsida www.robotdalen.se/RAC senast fredag 15 mars!

För ytterligare information som rör Robot Application Center kontakta Michael Rydell, Robotdalen/MITC, telefon 016-14 17 00, e-post michael.rydell@robotdalen.se alternativt Erik Hellström, projektledare MITC, telefon 070-349 14 53, e-post erik.hellstrom@mdh.se. För information om OpiFlex kontakta Ingemar Reyier, Robotdalen, telefon 021-34 44 03, e-post ingemar.reyier@robotdalen.se