Robotdalen Innovation Award – för robotlösningar med kommersiell potential

Robotdalen bjuder in forskare, innovatörer och entreprenörer till den internationella tävlingen Robotdalen Innovation Award. Målet är att få in robotlösningar med stark kommersiell potential. Vinnarna kommer att ges möjlighet att ytterligare utveckla sina innovationer i samarbete med Robotdalen. Sista dag att komma in med tävlingsbidrag är 31 oktober 2011.

Robotdalen Innovation Award vänder sig till innovatörer, entreprenörer, studenter och doktorander från hela världen. De kan delta i tävlingen med idéer, koncept eller lösningar med kommersiell potential och banbrytande teknik, inom något av följande områden:

• Fältrobotik – med fokus på lösningar för mobila robotar,
• Industrirobotik - med fokus på robotik- och automations-lösningar för små och medelstora företag (SME),
• Hälsorobotik - med fokus på Technology for Independent Life-lösningar för hälsosektorn och de äldre.

Med fokus på kommersiell framgång
Robotdalen Innovation Award ersätter Robotdalen Scientific Award som inrättades 2007. Syftet med Robotdalen Scientific Award var att hitta nya och oprövade metoder för robotteknik och automation. Det målet är fortfarande giltigt, men den nya inriktningen har större fokus på innovation och kommersialisering.

- Den nya inriktningen ligger helt i linje med Robotdalens ökade fokus på att möjliggöra kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation, säger Lennart Karlsson, internationaliseringsansvarig i Robotdalen. Tävlingen är fortfarande öppen för unga forskare från hela världen, men den nya inriktningen på innovation ger även entreprenörer och innovatörer möjlighet att delta.

Möjlighet för ytterligare utveckling
Vinnaren får € 6000 samt möjlighet att få ytterligare €6000 för vidareutveckling av robotlösningen i samarbete med Robotdalen. Samma sak gäller för andrapristagaren som får € 4000, med möjlighet att få ytterligare € 4000 för vidareutveckling av konceptet med stöd av Robotdalen. Tredjepristagaren vinner € 1000.

Vinnarna tillkännages på The Robotics Innovation Challenge, ett internationellt evenemang arrangerat av Robotdalen, som går av stapeln 9 februari 2012.