Robotdalen Innovation Award - tar nya robotlösningar hela vägen från idé ut på marknaden!

Vinnarna av den internationella pristävlingen Robotdalen Innovation Award erbjuds konkret hjälp från Robotdalen med att vidareutveckla och kommersialisera sina innovativa robotidéer. Tävlingen riktar sig till innovatörer med kommersiellt starka robotlösningar, idéerna kan komma från entreprenörer, uppfinnare, nystartade företag, forskare, robotutvecklare, doktorander eller studenter med flera. Det är dags för Robotdalen Innovation Award 2013!

- Att vinna priset var ett värdefullt erkännande av vår produkt och ses som en kvalitetsstämpel av våra kunder, säger Tomas Ward, VD på Bioservo Technologies, som vann Robotdalen Innovation Award 2012.

Bioservo Technologies, som bildades av forskare från Karolinska Institutet och KTH, vann Robotdalen Innovation Award 2012. I robothandsken SEM Glove kombineras deras erfarenheter av mänskliga behov med modern robotteknik, vilket ger ett innovativt, användarvänligt och anpassningsbart robotstöd för människor som behöver extra stöd för att greppa saker i vardagen.

En möjlighet att ta idén nästa steg

-       Vi söker idéer, koncept och lösningar med kommersiell potential och nydanande teknik, vilket SEM-Glove är ett lysande exempel på, berättar Lennart Karlsson, internationaliseringsansvarig i Robotdalen. Med vår internationella pristävling vill vi få framtidens robotutvecklare att söka sig till Sverige och den kompetens och innovationsmiljö som finns här.

Vinnaren av Robotdalen Innovation Award 2013 får € 6,000, samt ytterligare € 6,000 för fortsatt utveckling av robotlösningen i samverkan med Robotdalen. Samma förutsättningar gäller för andrapristagaren som vinner € 4,000, med möjlighet till ytterligare € 4,000 för vidare konceptutveckling med Robotdalen. Tredjepristagaren vinner € 1,000.

Deadline för tävlingsbidrag till Robotdalen Innovation Award är 13 januari 2013. Vinnarna tillkännages 25 april 2013 på Robotdalens event Robotics Innovation Challenge.

Klicka här för att se ett filmklipp om Robotdalen Innovation Award på YouTube.

Läs mer om tävlingen här.

För ytterligare information besök www.robotdalen.se/award eller kontakta:
Lennart Karlsson, Internationaliseringsansvarig, telefon 072-200 91 95, e-post lennart.karlsson@robotdalen.se
Peter Stany, Innovation Driver, telefon 070-934 93 02, e-post innovation@robotdalen.se