Robothandske plockade hem innovationspris

Många människor har behov av extra styrka när de ska greppa allt från vattenkokaren till borrmaskinen. Det hör ihop med ålder, förslitningsskador eller medicinska diagnoser som till exempel stroke eller reumatism. Det svenska företaget Bioservo Technologies har utvecklat SEM-Glove (Soft Extra Muscle), en handske som med hjälp av tryckkänsliga sensorer och robotteknik, tillför extra kraft i greppet. Produkten har valts ut som vinnare av Robotdalen Innovation Award 2012 och får nu stöd av Robotdalen för vidare utveckling och kommersialisering.

Bakom företaget Bioservo Technologies står forskare från Karolinska Sjukhuset och KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm. De kombinerar sina erfarenheter av människors behov, med kunskaper om modern robotteknik, för att skapa innovativa produkter som stärker kroppen. Juryn konstaterar i sin motivering att produkten är ett lysande exempel på ett användarvänligt, anpassningsbart robotstöd. Tydliga teknik- och affärsplaner från företaget visar att prototypen är redo för serieproduktion med stora möjligheter att nå ut på en global marknad.

- Målet med Robotdalen Innovation Award är att få in robotlösningar med stark kommersiell potential och hjälpa vinnarna med fortsatt utveckling för att få ut produkten på marknaden, berättar Lennart Karlsson, internationaliseringsansvarig i Robotdalen.Vinnarna utsågs bland 24 bidrag från 12 länder.

Fortsatt utveckling med stöd av Robotdalen
Det vinnande bidraget får €6000 samt ytterligare €6000 för vidare utveckling av produkten i samverkan med Robotdalen. Tvåan får samma förutsättningar, men med prissumman €4000 + €4000, medan tredjepristagaren får ett engångsbelopp på €1000. Andrapriset i Robotdalen Innovation Award 2012 gick till Mohammad Reza Ghahremani från University of Science and Technology i Iran och tredjepriset till qbrobotics, ett FoU-företag inom robotik från Pisa i Italien. Juryn som utsåg vinnarna bestod av Danica Kragic Jensfelt, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, Christer Ramebäck, affärsområdeschef för industrisystem på företaget Prevas samt Jacob Vierø, försäljningschef på robotföretaget KUKA Nordic AB.

Juryns motiveringar till de vinnande bidragen:

Vinnare 2012 - Bioservo Technologies, Sverige
SEM-Glove (Soft Extra MuscleGlove) är en handske, som med hjälp av tryckkänsliga sensorer och robotteknik, tillför extra kraft i greppet för användaren.

Juryns motivering:
Bioservo Technologies develops and commercializes the concept of the SEM-Glove - an easy wearable textile device that adaptively adds robotic assistance to gripping strength through tendons andactuators. The jury agrees that the global market size is considerable in both main areas of the glove’s intended use. The application shows a clearly pronounced vision, and the long term buy-out strategy is described in short yet relevant terms. Judging the technology- and business plans, this product is ready for high volume production hence finding relevant production costs for a feasible user price. The business plan defines the required bridge financing from wellproven prototype to serial product.The jury finds the SEM glove to be an excellent example of non-invasive adaptive robot assistance under permanent and uncomplicated user control finding it roots in the simplicity of Sir Isaac Newton’s discoveries.

Andra pris - Mohammad Reza Ghahremani, Iran
För produkten REWAN, en inspektions- och installationsrobot som bygger på innovativa pneumatiska och fiberoptiska lösningar, vilket gör den icke-elektrisk, och därigenom mycket lämplig för arbete i riskfyllda rör och kanaler i t ex petroleumindustrin.

Juryns motivering:
The “Non-electric Robot for Inspection & Rehabilitation Hazardous Installation” is solving a very concrete problem for petroleum related industries. The key feature of this robot is that it is eliminating the danger of gas explosions, since it has no electric devices in its structure and all the applied mechanisms are fully pneumatic. It is energized by a nitrogen pumping system and required light and pictures for inspection are transferred via optical cables.The jury finds the innovation to be a concrete solution to a real problem, and thebusiness plan is well articulated with a clear target market.

Tredje pris – qbrobotics, Italien
För sina Natural Motion aktuatorer, som genom sin högre flexibilitet än existerande, rigida aktuatorer, kan skapa nya möjligheter för nästa generation robotar.

Juryns motivering:
qbrobotics is a company producing Natural MotionTM actuators. The actuators can generate movements similar to those of humans - the behavior of the actuators can be soft or rigid. This is a technological innovation compared to the traditional actuators which are mainly rigid.Such actuators can support fostering of the next generation of robots that are expected to work in close collaboration with humans and to some extent emulate human behavior.The jury finds the business plan to be detailed and extensive - the company has both a short and a long term commercialization plan. Its mission is clear and viable - the products have a big market potential and can stand a serious competition.

To download pictures of the winners please visit http://www.robotdalen.se/sv/Press/Bilder--logotyper/Evenemang/Robotdalen-Innovation-Award/

To read more about the Robotdalen Innovation Award, please visit www.robotdalen.se/award

För ytterligare information kontakta:
Lennart Karlsson, Internationaliseringsansvarig, telefon 072-200 91 95, e-post lennart.karlsson@robotdalen.se
Peter Stany, Innovation Driver, telefon 070-934 93 02, e-post innovation@robotdalen.se