Robotics Innovation Challenge – en konferens om robotbranschens utmaningar och möjligheter

Den 9 februari 2012 arrangerar Robotdalen konferensen Robotics Innovation Challenge i Eskilstuna. Dagen fokuserar på utmaningar, möjligheter och lösningar för framgångsrik kommersialisering av robotprodukter. Vilka behov har innovatörer, robotleverantörer och slutanvändare och hur kan vi samarbeta kring utvecklingen av fler innovativa robotlösningar? Erfarna föreläsare delar med sig av sina erfarenheter. Vinnaren av den internationella pristävlingen Robotdalen Innovation Award tillkännages också under dagen.

- På Robotics Innovation Challenge får deltagarna ta del av kloka inspel från erfarna föreläsare och träffa likasinnade från robotbranschen, berättar projektledare Michael Rydell. Konferensen är en mötesplats för tillverkningsindustri, automationsleverantörer, hälsosektorn samt innovatörer, entreprenörer och riskkapitalister.

Dagen inleds med ett antal erfarna föreläsare som ger sina perspektiv på de utmaningar och möjligheter robot-branschen står inför. Medverkar gör Paolo Dario, professor på BioRobotics Institute vid Scuola Superiore Sant’Anna i Pisa, Italien, Per Strömberg, forskningsansvarig vid Institute for Financial Research (SIFR) på Handelshögskolan i Stockholm samt Anders Sandberg från the Future of Humanity Institute vid Oxforduniversitetet i Storbritannien. Konferencier som guidar genom dagen är Magnus Lindkvist, trendspanare med fokus på framtid och entreprenörskap.

Att uppnå kommersiell framgång
Besökarna får även ta del av en ”innovation catwalk”, där produkter inom Technology for Independent Life visas upp som exempel på innovativa lösningar för hälsosektorn. Eftermiddagen ger konferensdeltagarna stort utrymme för personliga möten och diskussioner kring utmaningar och lösningar i ett antal stationer kallade: Factory of the Future Fusion, Technology for Independent Life, Innovation & Business corner och Creative corner. Under dagen kommer även vinnaren av den internationella pristävlingen Robotdalen Innovation Award att tillkännages.

-       Robotdalen är en “enabler” av kommersiell framgång av nya idéer och forskning inom robotik och automation, berättar Michael Rydell. Konferensen ger oss möjlighet att bjuda in intresserade till givande diskussioner om hur vi gemensamt kan tackla de övergripande utmaningar vi möter i vardagen oavsett om vi kommer från industrin, hälsosektorn eller är entreprenörer, innovatörer eller riskkapitalister.

Konferensen, som ges på engelska, går av stapeln i Eskilstuna den 9 februari 2012. För ytterligare information och anmälan besök www.robotdalen.se/ric2012. Mer information om Robotdalen Innovation Award finns på www.robotdalen.se/award.

Du kan även kontakta:
Michael Rydell, projektledare, telefon 016-14 17 00, e-post michael.rydell@robotdalen.se
Jessica Karlsson, kommunikationsansvarig, telefon 019-25 32 91, e-post jessica.karlsson@robotdalen.se