Satsning på Technology for Independent Life ska göra Sverige världsledande på livskvalitet för äldre

VINNOVA och regeringen gör en gemensam satsning på Testbäddar inom hälso- och sjukvård och äldreomsorg. Robotdalen får 750.000 kronor för att, tillsammans med flera starka aktörer, initiera etableringen av Technology for Independent Life som en ny tillväxtbransch där Sverige blir världsledande. Satsningen ingår i VINNOVAS arbete med Framtidens hälsa och sjukvård som en samhällsutmaning där Sverige bedöms ha förutsättningar för internationellt ledande innovationskraft.

Om 30 år är var tredje svensk äldre än 65 år. Det ställer krav på fler tekniska lösningar som ger äldre och funktionshindrade ökad livskvalitet och som underlättar för såväl anhöriga som vård- och omsorgspersonalen. Här finns stor potential vad gäller forskning, utveckling och tillverkning av nya produkter och lösningar. Svensk vård är också mycket aktad ute i världen och öppen för testning och utvärdering av nya lösningar. Detta gör vår sjuk- och äldrevård till en optimal testbädd för produkter inom Technology for Independent Life, en ny bransch som kan sätta Sverige på kartan ute i världen.

- Robotdalen agerar nu för att, tillsammans med flera starka aktörer, etablera Technology for Independent Life som ny bransch i Sverige, berättar Maria Ehn, projektledare för Technology for Independent Life-satsningen och biträdande chef för Robotdalen.

Nu söks samarbetspartners
I en första fas har Robotdalen tilldelats 750.000 kronor för att bygga en konstellation med starka aktörer från akademi, offentlig och privat sektor. I dagsläget ingår kommuner, landsting och science parks i Eskilstuna, Västerås och Örebro, Attendo Care AB, Carema AB, ALMI Mälardalen, FoU Sörmland, Samhällskontraktet samt Mälardalens högskola och Örebro universitet. Som en första viktig del ingår även att etablera en testbädd för implementering av innovationer inom äldrevården i de äldres naturliga miljö.

- Inom kärnområdet hälsorobotik utvecklas redan den här typen av lösningar inom Robotdalen. Att lyfta perspektivet till nationell nivå kändes som ett naturligt steg och vi ser framemot ett fruktbart samarbete för att sätta Sverige på kartan ute i världen, konstaterar Maria Ehn.

Redan medverkande parter i konstellationen, utöver Robotdalen, är:

- Västerås Stad

- Eskilstuna kommun

- Örebro kommun

- Västmanlands läns landsting

- Sörmlands läns landsting

- Örebro läns landsting

- Attendo Care AB

- Carema AB

- Västerås Science Park

- Munktell Science Park, Eskilstuna

- Business & Science Arena Örebro