SILVER - innovationsupphandling för bättre äldrevård; Bestic AB och Bioservo Technologies AB utvalda.

Lagar om upphandlingar för hälso- och sjukvårdssektorn i Europa gör det svårt för företag att utveckla och komma ut på marknaden med nya tekniska lösningar. Samtidigt står Europa inför en stor utmaning med en allt större andel äldre i samhället som behöver vård och omsorg, framförallt i hemmet. Som ett led i att bemöta detta ska EU-projektet SILVER, genom förkommersiell upphandling, ge innovativa företag möjlighet att utveckla nya tekniklösningar baserade på robotik. Bland de utvalda företagen finns svenska Bestic AB och Bioservo Technologies AB. Västerås Stad deltar som upphandlande myndighet och VINNOVA är med som partner i projektet.

Syftet med projektet SILVER är att upphandla utveckling av nya tekniska lösningar som baseras på de senaste årens framsteg inom robotik. Lösningar som ska ge äldre människor ett tryggare och värdigare vardagsliv och möta Europas utmaning med en åldrande befolkning. SILVER är ett europeiskt konsortium mellan Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Finland och Sverige och stöds av EU:s sjunde ramprogram. Från Sverige deltar Västerås Stad och VINNOVA.

Bäst poäng i utvärderingen

Projektet har en total budget på 2 150 000 euro och bland 33 anbud har endast 7 valts ut. Här ingår de svenska företagen Bestic AB och Bioservo Technologies AB som fick bäst poäng i utvärderingen och nu får finansiering för att i ett första steg vidareutveckla sina robotiklösningar i en konceptstudie. Goda chanser finns för företagen att därefter gå vidare och även utveckla prototyper och testserier.

Bestic AB deltar med projektet Meal time 360 och äthjälpmedlet Bestic som ska ge ökad självständighet vid måltiden samt förbättrad kvalitet kring faktorer som till exempel näringsintag, ergonomi och social interaktion.

Bioservo Technologies AB deltar med projektet Iron Arm, en lättviktslösning i form av en robothandske som ska underlätta för äldre att greppa och lyfta saker i vardagslivet. Produkten kan även användas vid rehabilitering efter till exempel en stroke.

-       Robotdalen har stöttat och samarbetat med båda företagen under flera års tid och är stolta över att de valts ut till SILVER-projektet, konstaterar Erik Lundqvist, chef för Robotdalen. Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av såväl produkterna som konceptet med förkommersiell upphandling som vi tror starkt på.

Ladda hem pressmeddelandet som pdf och läs mer om projektet.

För ytterligare information kontakta Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, på telefon 021-10 70 26, e-post erik.lundqvist@robotdalen.se

Robotdalen möjliggör kommersiell framgång av nya idéer inom robotteknik med fokus på lösningar för industrin, tunga fordon samt hälso- och sjukvårdssektorn. Satsningen finansieras av VINNOVA, Europeiska regionala utvecklingsfonden, Tillväxtverket, länsstyrelser och landsting i Västmanlands, Södermanlands och Örebro län, regionförbunden i Södermanlands och Örebro län, kommunerna Eskilstuna, Karlskoga, Laxå, Västerås och Örebro, Mälardalens högskola, Örebro universitet samt deltagande företag. För mer information besök www.robotdalen.se