Smidig transport tar mobil röntgen ut till patienten

Röntgen är en dyr och tidskrävande undersökning, men nu utvecklas en mobil röntgen som kan transporteras i en mindre skåpbil. Detta gör att patienter kan röntgas på plats på äldreboenden eller vårdcentraler istället för att behöva åka in till sjukhuset. Företaget Solutions for tomorrow AB som står bakom produkten har utsetts till årets SKAPA-stipendiat i Kronobergs län och en första prototyp är färdig inom kort. Samarbetet med företaget, som har sitt säte i Småland, visar på Robotdalens utökade nationella agenda för fler teknikinnovationer i vården.

Inom kärnområdet hälsorobotik satsar Robotdalen på produkter som ger vårdpersonalen avlastning samtidigt som anhöriga och patienter får ökad livskvalitet. I satsningen ingår även innovativa tekniklösningar utanför robotområdet, med hög potential för ökad livskvalitet och framgångsrik kommersialisering. Nu utökas produktportföljen med mobil röntgen från Solutions for tomorrow AB i Kronobergs län.

- Vi arbetar alltmer nationellt för att utöka vårt nätverk och ge innovatörer och företag från hela landet möjlighet att ta del av den expertis och kompetens som byggts upp i Robotdalen, berättar Erik Lundqvist, chef för Robotdalen.

Smidig transport med skåpbil sätter patienten i centrum
Solutions for tomorrow AB utvecklar en mobil röntgen med full klinisk bildkvalitet som kan användas utanför röntgenavdelningen. Detta ger möjlighet att ta med utrustningen och genomföra röntgenundersökningar på andra avdelningar på sjukhuset, samt ute på vårdcentraler, äldreboenden och andra orter. Enheten kan enkelt transporteras i en mindre skåpbil, vilket är unikt. Den digitala utvecklingen har öppnat dörren för produkten.

-       Mobil röntgen ger ökad flexibilitet, samtidigt som utrustningen kan användas mycket mer effektivt, berättar Mattias Guldstrand, VD på Solutions for tomorrow AB. Vi flyttar röntgenutrustningen till patienten istället för att flytta patienten till röntgenutrustningen, vilket ger patienten mindre stress och bättre omvårdnad.

Finansering från Robotdalen, Innovationsbron i Lund AB, Länsstyrelsen i Kronobergs län samt ALMI har gjort att en prototyp är färdig inom kort, därefter väntar vidare produktutveckling och CE-märkning innan produktlanseringen.

Solutions for tomorrow AB har, med produkten mobil röntgen, utsetts till årets SKAPA-stipendiat i Kronobergs län, en fjäder i hatten då SKAPA utvecklingsstipendium är Sveriges största innovationspris.

Här kan du ladda hem foto på Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, som uttalar sig i pressmeddelandet.

Här kan du ladda hem foto på mobil röntgen samt Mattias Guldstrand, VD för Solutions for tomorrow AB, som står bakom produkten.

För ytterligare information kontakta:
Erik Lundqvist, chef för Robotdalen, telefon 021-10 70 26, e-post erik.lundqvist@robotdalen.se

Mattias Guldstrand, VD på Solutions for tomorrow AB, telefon 070-299 6943, e-post mattias@solutionsfortomorrow.se