Dags att nominera Årets Bröstvän 2012

Pressmeddelande 30 oktober 2012

Nu är det dags att nominera ”Årets Bröstvän”, den årligen återkommande utmärkelsen för vardagshjältar som utfört extraordinära insatser för kvinnor med bröstcancer. Nomeringsperioden för Årets Bröstvän sträcker sig till 31 december 2012. Årets Bröstvän utses i två kategorier; en privatperson och en person inom vården. Juryn utser de som med de allra starkaste insatserna hjälpt och stöttat en kvinna med bröstcancer. Utmärkelsen delas ut under våren 2013.

Bröstcancermånaden oktober är snart slut med många imponerande insatser för insamling av pengar till bröstcancerforskning och arbete för att öka medvetenheten om bröstcancer. Nu är det dags att skänka en tanke åt dem som varit ett stöd för kvinnor som fått diagnosen bröstcancer. Syftet med Årets Bröstvän är att uppmärksamma hur viktigt det är att andra engagerar sig i både behandlingen och vardagen när en kvinna drabbas av bröstcancer.

Bara i Sverige får drygt 7 000 kvinnor varje år diagnosen bröstcancer. Det är ofta ett chockartat besked för både den som drabbas och för närstående. Idag lever närmare 80 000 kvinnor som har eller har haft bröstcancer i Sverige. Årets Bröstvän vill uppmärksamma de personer, dels nära och kära, dels eldsjälar inom vården, som utfört extraordinära insatser för kvinnor med bröstcancer.

Nominera Årets Bröstvän
Alla som bevittnat en god insats för en bröstcancerdrabbad kvinna kan nominera någon annan till utmärkelsen. Nomineringar kan göras i någon av de nomineringslådor som finns på alla onkolog- och kirurgkliniker runt om i landet eller genom att använda ett enkelt mailformulär på Breast Friends webbplats: www.breastfriends.se

Nomineringsperioden pågår till och med den 31 december 2012. Årets Bröstvän 2012 utses under det första kvartalet 2013 av juryn för Årets Bröstvän. Utmärkelserna delas ut vid en ceremoni i Stockholm.

Tidigare ”bröstvänner” är till exempel cancerläkaren Lena Carlsson från Sundsvall, kuratorn Lisbeth Bengtsson från Borås, racerföraren Mikael Eklund från Örebro och Cecilia Wilhelmsson, tidigare bröstcancerpatient.

Cecilia Wilhelmsson sitter nu i juryn för Årets Bröstvän tillsammans med Elisabet Lidbrink, överläkare på Radiumhemmet och Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande i patientföreningen BRO, Bröstcancerföreningarnas RiksOrganisation.

Om Breast Friends
www.breastfriends.se är en webbplats dels för de som fått diagnosen bröstcancer, men även för närstående till drabbade. Breast Friends vill öka kunskapen om bröstcancer samt belysa vikten av att ge stöd till den som är drabbad och få närstående att engagera sig för att öka möjligheten till bästa tillgängliga behandling och vård.

På breastfriends.se kan man till exempel läsa om vanliga reaktioner på ett cancerbesked, vad man har för rättigheter som patient, hur man kan prata med sina närstående om sin sjukdom och hur sex och samliv kan fungera under sjukdomstiden.

Breast Friends är ett internationellt bröstcancerprojekt som drivs av Roche. Syftet är att belysa hur viktigt det är med stöd och att andra engagerar sig när en kvinna drabbas av bröstcancer. Projektet startade i början av 2000-talet med en internationell fotoutställning och fotobok där bland annat Jerry Hall (vars tvillingsyster har haft bröstcancer), Ronan Keating (vars mamma avled av bröstcancer) och Marcia Cross (vars bästa väninna har haft bröstcancer) deltog.

För ytterligare information kontakta
Tommy Ringart, Kommunikationschef Roche AB, 0705-62 11 40, tommy.ringart@roche.com

Christian Feinberg, Marknadschef Bröstcancer, Roche AB, 0706-06 94 70 christian.feinberg@roche.com,

Fler pressmeddelanden om bröstcancer se Roche pressrum på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/roche_ab, se även www.breastfriends.se

www.breastfriends.se vill öka kunskapen om bröstcancer. Breastfriends.se har också som syfte att engagera närstående i sjukdom och behandling. Det kan vara familj, vänner, arbetskamrater, kort sagt alla som kommer i kontakt med en bröstcancerdrabbad kvinna. För att vara ett gott stöd och få en bra dialog med vården är det viktigt att ha kunskap. Sedan 2006 delar breastfriends.se ut priset till Årets Bröstvänner. Utmärkelsen går till en privatperson och någon inom vården som genom sitt engagemang på ett alldeles särskilt sätt stöttat en bröstcancerdrabbad kvinna. Breastfriends.se är framtagen av Roche AB i Sverige.

Roche AB, Box 47327, 100 74 Stockholm. Tel 08-726 12 00. www.roche.se