FDA godkänner Avastin vid spridd bröstcancer

Report this content

Kvinnor med spridd bröstcancer lever längre utan att sjukdomen förvärras om de behandlas med antikroppen Avastin. Läkemedlet är redan godkänt i Europa och har nu fått klartecken även i USA. Avastin hämmar bildandet av blodkärl och svälter ut tumören. I Sverige är ungefär 500 kvinnor om året aktuella för behandling.

Godkännandet av Avastin bygger på en randomiserad fas III studie (E2100) med 772 patienter som ännu inte hade behandlats för återfall eller spridd bröstcancer. Kvinnorna behandlades med enbart cytostatika (paklitaxel) eller med cytostatika i kombination med antikroppen Avastin (bevacizumab).

Resultaten visar att kvinnor som får kombinationsbehandling har längre effekt av behandlingen innan sjukdomen förvärras, i median 11,3 månader jämfört med 5,8 månader för dem som enbart får cytostatika.

Andra studier, med bland annat svenska bröstcancerpatienter, har visat motsvarande goda resultat där tumören krymper eller bromsas i sin tillväxt och ettårsöverlevnaden är högre. I den så kallade AVADO-studien ingick 736 patienter, däribland kvinnor från Linköping och Lund.

– Avastin är ett viktigt tillskott i behandlingen av bröstcancer. Medicinen minskar nybildningen av blodkärl i tumörer och förbättrar troligen även tillgängligheten av cytostatika i tumörvävnad. Resultaten visar att Avastin förstärker effekten av cytostatika (taxaner), säger Thomas Hatschek, docent och överläkare vid Radiumhemmet på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

– Det är viktigt att behandlingen ges tidigt under bröstcancersjukdomen. Flera studier undersöker nu betydelsen av behandling med Avastin före eller efter operation av bröstcancer.

Fakta om studien
E2100-studien har genomförts med stöd av National Cancer Institute har utförts av forskare ledda av Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG). Det är en randomiserad, kontrollerad multicenterstudie med 772 patienter som ännu inte hade behandlats för återfall eller spridd bröstcancer, så kallad första linjens behandling. Patienterna randomiserades till behandling med paklitaxel varje vecka, med eller utan Avastin varannan vecka.

Studiens primära syfte var att granska hur länge kvinnorna lever utan att sjukdomen förvärras. Resultatet visar att de kvinnor som behandlades med Avastin plus paklitaxel levde i median 11, 3 månader utan att sjukdomen förvärrades, jämfört med 5,8 månader för gruppen som fick enbart paklitaxel (p<0.0001).

En efterhandsanalys av ettårsöverlevnaden visade att kombinationsbehandlingen var signifikant bättre. Då levde 82,3 procent av kvinnorna i Avastingruppen, jämfört med 73,8 procent av kvinnorna som fick enbart paklitaxel (p=0.007)

Resultaten understöds av ytterligare analyser som visar en signifikant krympning av tumören hos 49,2 procent av kvinnorna som fick kombinationsbehandling med Avastin, jämfört med 25,2 procent för de som fick enbart cytostatika (p<0.001).

Studien visar att behandling med Avastin är säker och skonsam. Majoriteten av patienterna kan få behandling länge utan problem. Biverkningar som rapporterades, såsom förekomsten av högt blodtryck, blodpropp och äggvita i urinen, överensstämde med tidigare studier och redovisas mer detaljerat i produktresumén, se www.fass.se.

Avastin hämmar blodkärl
Avastin är en antikropp som hämmar bildandet av nya blodkärl till cancertumörer, vilket leder till att tumören krymper av brist på syre och näring. Samtidigt minskas cancercellernas möjlighet att sprida sig via blodet till andra delar av kroppen. Tumören blir även mer mottaglig för cytostatika.

Avastin är godkänt inom EU för fyra cancersjukdomar; första linjens behandling av spridd bröstcancer, spridd tarmcancer (tjock- och ändtarmscancer) och spridd lungcancer i kombination med cytostatika, samt spridd njurcellscancer i kombination med interferon.

Nyhetsgrafik och pressbilder: