Ny smidig behandling för patienter med magsäckscancer

Tablett lika effektiv som intravenös behandling

Cancertabletten Xeloda kan ersätta intravenös behandling av patienter med avancerad magsäckscancer. Behandlingen är bekvämare, lika bra och patienterna lever minst lika länge som vid traditionell behandling. Patienterna slipper att åka in till sjukhus lika ofta för att behandlas och Xeloda erbjuder dessutom möjlighet till en kostnadseffektiv behandling.

EU-kommissionen har godkänt Xeloda (capecitabin, 5-FU), i kombination med platinabaserad kemoterapi, för behandling av patienter med avancerad magsäckscancer. Den stora fördelen med Xeloda, jämfört med andra cytostatika, är att det är en tablett. Det betyder att patienternas flexibilitet ökar och deras tid på sjukhus minskar med upp till 80 procent. Tabletten är också minst lika effektiv som traditionell intravenös behandling.

– Den stora fördelen med Xeloda är att det är en tablett. Vid magsäckscancer är ett 50 år gammalt cytostatikum, 5-FU, en viktig del av all cellgiftsbehandling. Det har hittills getts som dropp under längre tid, allt ifrån under två dygn var 14:e dag till nio veckor i ett streck. Även om patienterna kunnat vistas hemma med en pump, innebär Xeloda en klar förenkling för både patienten och sjukvården, säger Bengt Glimelius, professor och överläkare i onkologi vid Akademiska Sjukhuset, Uppsala och Karolinska Sjukhuset, Stockholm.

Xeloda erbjuder också möjlighet till en kostnadseffektiv behandling, genom lägre kostnader för hanteringen av läkemedlet på sjukhus och genom färre biverkningar. Dessutom minskar Xeloda patienternas restid till och från sjukhus samt reskostnader. Enligt en ekonomisk analys av en tidigare studie på koloncancer,
X-ACT, betyder det att Xeloda är en ”dominant behandling” – både billigare och mer effektiv.

EU-kommissionens beslut baseras på resultat från två stora studier (ML17032 och REAL 2) där man jämfört olika kombinationer av cellgiftsbehandling. Båda studierna visade att patienter som fick Xeloda levde minst lika länge som de som fick traditionell intravenös cytostatika.

Levde minst lika länge
I den första studien, ML17032, en öppen randomiserad fas III-studie, medverkade 316 patienter med avancerad magsäckscancer. De behandlades med antingen Xeloda (capecitabin) i tablettform plus cisplatin eller med intravenöst 5-FU plus cisplatin. Studien visar att de som fick kombinationen med Xeloda levde minst lika länge utan att deras sjukdom förvärrades som de som fick 5-FU plus cisplatin. Resultaten bekräftar att Xeloda kan ersätta 5-FU som första linjens behandling vid spridd magsäckscancer.

I den andra fas III-studien, REAL 2, den hittills största som gjorts, deltog drygt tusen patienter. Den visar att patienter som behandlades med kombinationen Xeloda, oxaliplatin och epirubicin levde signifikant längre än patienter som behandlades med 5-FU och epirubicin. Även dessa resultat bekräftar att Xeloda plus cytostatika kan ersätta standardbehandling.

Färre biverkningar
Xeloda ges som tablett vilket innebär att det är bekvämare för patienterna. De behöver inte besöka sjukhus lika ofta. Xeloda verkar på ett delvis annorlunda sätt än konventionell cytostatika. Det gör att biverkningarna blir annorlunda och i vissa fall lindrigare. Håravfall är ovanligt. De vita och röda blodkropparna påverkas inte heller särskilt ofta.

Fakta om magsäckscancer
Ungefär tusen svenskar insjuknar varje år i magsäckscancer. Prognosen är dålig eftersom sjukdomen ofta upptäcks så sent att den redan hunnit sprida sig. Då hjälper inte operation utan behandlingen inriktas på att förlänga livet och ge patienterna bästa möjliga livskvalitet. Forskare räknar med att upp till hälften av all magsäckscancer orsakas av bakterien Helicobacter pylori, som också är en vanlig orsak till magsår.

Så fungerar Xeloda
Xeloda (capecitabin) är det första cellgiftet i tablettform som godkänts vid magsäckscancer. Läkemedlet aktiveras via ett enzym som finns i tumörvävnad, vilket ger en hög koncentration i tumören men inte i resten av kroppen. Därmed angrips inte friska celler i samma utsträckning och biverkningarna kan bli lindrigare. De vanligaste biverkningarna är illamående, sår i mun och strupe, trötthet och stickningar och blåsor på handflator och fotsulor.
Xeloda är redan godkänt för att förebygga återfall i tjocktarmscancer efter operation, behandling av spridd tjock- och ändtarmscancer (kolorektalcancer) samt behandling av spridd bröstcancer.

Nyhetsgrafik över hur Xeloda fungerar finns på http://www.roche.se/media.asp

För mer information, kontakta:
Daniel Bergström, medicinsk terapiområdeschef, Roche, 08-726 11 12,
0705-10 66 80
Bengt Glimelius, professor i onkologi vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala, 018-611 55 13

Roche Onkologi
Roche är världsledande inom onkologi. Bland företagets produkter finns bland annat Avastin (kolorektalcancer), Herceptin (HER2-positiv bröstcancer), MabThera (lymfom), Tarceva (lungcancer), Xeloda (kolorektalcancer, magsäckscancer och bröstcancer), NeoRecormon (anemi vid cancer), Bondronat (skelettmetastaser), Roferon-A (leukemi, Kaposis sarkom, malignt melanom, njurcellskarcinom) och Kytril (illamående vid cytostatika- och strålbehandling).