WHO rapporterar låg resistens mot Tamiflu

Report this content

Andelen virus som är resistenta mot det antivirala läkemedlet Tamiflu är fortsatt låg, omkring 0,3 procent, trots en omfattande användning, enligt en rapport publicerad av Världshälsoorganisationen (WHO). Analyserna har gjorts under tre influensasäsonger i Japan, och visar att nivån är i stort sett oförändrad sedan Tamiflu introducerades 1999.

Det finns alltid en teoretisk risk att virus underhand får nedsatt känslighet för antivirala medel. Därför följer läkemedelsmyndigheter och företag eventuell resistensutveckling noggrant.

WHO har nu publicerat en analys gjord av organisationen Neuraminidase Inhibitor Susceptibility Network. Analysen bygger på virusisolat från influensasäsongerna 2003-2006 i Japan. Totalt behandlades 35 miljoner personer, vilket är den högsta användningen i hela världen. Andelen resistenta virus var omkring 0,3 procent (1). Resistensen var extremt låg jämfört med andra antivirala läkemedel som har resistensnivåer på 65 procent i Japan (2).

Analysen visar att risken för att influensavirus ska utveckla resistens mot Tamiflu är ytterst liten även när läkemedlet används i stor omfattning vid säsongsinfluensa. Sedan Tamiflu introducerades 1999 har resistensnivåerna varit i stort sett desamma som i det kliniska utvecklingsprogrammet.

Nyligen rekommenderade WHO världens regeringar till fortsatt hög pandemiberedskap för att skydda befolkningen. WHO understryker också att lagring av antivirala medel är den enda möjligheten att försäkra sig om att det finns tillgång till läkemedel när en pandemi byter ut.
Influensasäsong Antal testade Resistens Antal testade Resistens
i Japan Influensa A Influensa B
isolat isolat
2003/2004 1180 3 (0.3%) 171 0
2004/200 5 618 0 252 1 (0.4%)
2005/2006 429 4 (0.9%) 163 0
Total 2227 7 (0.32%) 586 1 (0.17%)

Källor:
1) WHO Weekly Epidemiological Record 27 April 2007 No 1782, 141-152.
2) N Engl J Med 356;3 www.nejm.312 org January 18, 2007