• Rocker/

Ny betaltjänst löser secondhand-shoppingens problem - Rocker lanserar plattformsoberoende Rocker Pay

Osäker på om köparen ska dyka upp, om varan är rätt prissatt, eller om du som köpare vågar betala i förskott? Det finns många farhågor kring secondhand-shopping på nätet. Idag lanserar fintechbolaget Rocker en betaltjänst som gör secondhand-handeln online enklare och säkrare för både köpare och säljare.

Rocker Pay är en fristående betaltjänst som möjliggör för privatpersoner att ta betalt och betala för varor som köps och säljs begagnat, lika enkelt och säkert som inom den etablerade e-handeln. Betaltjänsten fungerar oberoende av marknadsplats. Tjänsten aktiveras av säljaren med några få knapptryck. Både köpare och säljare identifieras för ökad säkerhet. Köparen kan välja mellan de vanligaste och mest efterfrågade betalsätten, bl.a. Swish, faktura och delbetalning.

–
Begagnatmarknaden växer kraftigt, bara i Sverige omsattes varor motsvarande cirka 240 miljarder under 2020. Majoriteten av betalningarna görs dock direkt mellan privatpersoner, inte sällan med förskottsbetalning utan någon trygghet för köparen. Med Rocker Pay har vi löst problemen. Vi möjliggör säkra betalningar, även i förskott, med bibehållen enkelhet och snabbhet. Vi lanserar i Sverige först med expansion till fler länder inom snar framtid, säger Hanna Neidenmark, vd, Rocker.

Tjänsten är enkel: Med Rocker Pay skapar säljaren en betallänk med några få knapptryck. Köparen väljer mellan att acceptera det begärda priset eller lägga ett eget bud. Köparen kan betala med de mest efterfrågade betalsätten och säljaren väljer utbetalningsmetod. Både säljare och köpare identifieras med BankID och kontaktuppgifterna delas mellan parterna för ökad trygghet.

Rocker Pay -  en betaltjänst för den cirkulära ekonomin

– Rocker har tillhandahållit en checkoutlösning sedan 2019 på Sveriges största handelsplats. Vi har lärt oss att second hand-shopping måste vara lika enkelt och säkert som all annan e-handel. Nu vill vi att alla ska få möjlighet till enkla och säkra betalningar, oavsett val av marknadsplats. På så vis kan second hand-marknaden och den cirkulära ekonomin fortsätta växa. Det är viktigt framför allt för miljöns skull, säger Hanna Neidenmark.

Fakta Rocker Pay

·    Plattformsoberoende -  Betaltjänsten kan integreras på digitala marknadsplatser för begagnathandel eller användas direkt mellan privatpersoner.

·    Ökad trygghet - Köpare och säljare identifierar sig med BankID och kontaktuppgifterna delas mellan parterna.

·    Full flexibilitet - Köparen kan välja mellan de vanligaste och mest efterfrågade betalsätten, bl.a. Swish, faktura och delbetalning.

·    Säker betalning - Pengarna betalas in till Rocker och betalas ut till säljaren först när köparen har mottagit och godkänt varan.

·    Beprövad lösning - Betaltjänsten är en vidareutveckling av Rocker Pays befintliga betaltjänst på Sveriges största handelsplats.

För mer information och pressfoton:
Besök även pay.rocker.com
Dora Streiffert Tolstoy, 0739 24 23 30 eller dora.streiffert.tolstoy@rocker.com

Rocker AB (publ) är ett fintechföretag med bas i Stockholm och med visionen bygga marknadens bästa plattform för vardagliga finansiella tjänster och hållbara betalningar.
Rockers affärsområde Rocker You erbjuder tjänster inom sparande, betalningar, lån och krediter i Rocker-appen. Affärsområdet Rocker Pay möjliggör säkra och flexibla transaktioner för privatpersoners handel med begagnade varor, bland annat på Blocket som är Sveriges största handelsplats. Rocker har tillstånd som betalningsinstitut i Sverige och står under tillsyn av Finansinspektionen. www.rocker.com