Plick väljer Rocker för säkra betalningar

Plick, en av Sveriges största nisch-marknadsplatser för second-hand inom kläder, skor och accessoarer, har valt fintechbolaget Rockers betallösning Rocker Pay. Betallösningen integreras nu hos Plick för att garantera säkra och flexibla betalningar mellan Plicks köpare och säljare. Plick har i dagsläget 500 000 unika användare.

Vi utvärderade en rad olika alternativ men valde Rockers lösning eftersom den löser betalning mellan privatpersoner för våra kunder på ett enkelt, säkert och kostnadseffektivt sätt. Något vi inte sett att någon annan aktör kan erbjuda. Vi kommer inom kort att expandera till flera länder och det känns väldigt bra att ha med Rocker som partner på den resan, säger Jimmy Heibert, CEO och grundare av Plick.

​​Rocker Pay är en fristående betaltjänst som möjliggör för privatpersoner att ta betalt och betala för varor som köps och säljs begagnat, lika enkelt och säkert som inom den etablerade e-handeln. Köparen kan betala med de mest efterfrågade betalsätten såsom Swish, faktura och delbetalning, och säljaren väljer utbetalningsmetod. Både säljare och köpare identifieras med BankID. Rocker Pay fungerar oberoende av marknadsplats men kan också integreras på marknadsplatser som Plick. Rocker levererar även betaltjänster till bland annat Blocket.

Marknaden för second-hand växer kraftigt, bara i Sverige omsatte den cirka 240 miljarder 2020. Precis som annan e-handel måste second hand-shopping vara enkel och säker. På så vis kan den cirkulära ekonomin fortsätta växa vilket är viktigt inte minst för miljöns skull. Rocker Pay möjliggör säkra betalningar med bibehållen enkelhet och snabbhet. Vi är väldigt glada över det nya samarbetet med Plick. Vårt mål är att finnas på alla marknadsplatser som driver denna viktiga marknad, säger Hanna Neidenmark, vd på Rocker.

Rocker Pay erbjuder Plicks användare direktbetalning men köpare under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att genomföra köp på marknadsplatsen.

Fakta Rocker Pay

• Plattformsoberoende -  Betaltjänsten kan användas direkt mellan privatpersoner eller integreras på digitala marknadsplatser för begagnathandel, som Plick.
  • Ökad trygghet - Köpare och säljare identifierar sig med BankID och kontaktuppgifterna delas mellan parterna.
  • Full flexibilitet - Köparen kan välja mellan de vanligaste och mest efterfrågade betalsätten, bl.a. Swish, faktura och delbetalning, beroende på avtal med respektive  marknadsplats.
  • Säker betalning - Pengarna betalas in till Rocker och betalas ut till säljaren först när köparen har mottagit och godkänt varan.
  • Beprövad lösning - Betaltjänsten är en vidareutveckling av Rocker Pays befintliga betaltjänst på Sveriges största handelsplats Blocket.

Om Plick

Plick har funnits sedan 2013 och är en av Sveriges största sociala marknadsplatser för att köpa och sälja second hand mode. Med över 500 000 användare i Generation Z är Plicks mission att förändra konsumtionsbetenden hos unga. I Plick-appen kan du köp, sälja och inspireras av miljontals trendiga second hand plagg. Plick är det hållbara alternativet till fast fashion för den unga generationen. Tänk second hand först. AppStore och Google Play

Rocker AB (publ) är ett fintechföretag med bas i Stockholm och med visionen bygga marknadens bästa plattform för vardagliga finansiella tjänster och hållbara betalningar. Rockers affärsområde Rocker You erbjuder tjänster inom sparande, betalningar, lån och krediter i Rocker-appen. Affärsområdet Rocker Pay möjliggör säkra och flexibla transaktioner för privatpersoners handel med begagnade varor, bland annat på Blocket som är Sveriges största handelsplats. Rocker har tillstånd som betalningsinstitut i Sverige och står under tillsyn av Finansinspektionen. www.rocker.com

För mer information och pressfoton