FactoryTalk Historian Machine Edition erbjuder inbyggd uppkoppling till OSIsoft PI-systemet

Programvaran FactoryTalk Historian Machine Edition (ME) version 2.2 finns nu med inbyggd uppkoppling till OSIsoft PI-system. Därmed adderas ytterligare funktioner för att hjälpa användarna att snabbt och lätt optimera datainsamlingen på maskinnivå.

PI-systemanvändare som använder Rockwell Automations styrsystem Allen-Bradley ControlLogix har nu tillgång till en mjukvara med historik på maskinnivå som lätt kan överföra historiska data till PI-systemet i anläggningen och/eller till hela företaget.

Skalbara historikapplikationer gör att användaren kan gå in i tillverkningens information och förbättra produktkvaliteten, minska tiden till marknaden samt ge support i överensstämmelse med redan uppsatta direktiv. Detta genom att främja insamling av produktionsdata historiskt men även i realtid.

-FactoryTalk Historian-programmet bygger på branschledande teknik som licensieras av OSIsoft. Det inkluderar ytterligare funktioner till FactoryTalk programvaruserien för att tillhandahålla en maximal integrering med vår IntegratedArchitecture. Vi har konstruerat applikationen FactoryTalk Historian ME att fungera som ett fristående, centraliserat historikprogram eller för att integreras i ett system i en större anläggning alternativt i företagets historiksystem. Datan blir tillgänglig från flera platser där användare kan titta på och analysera rollbaserad historisk information, säger Rolf Permhill, chef för IntegratedArchitecture, Rockwell Automation AB.

Med en historikmodul kan tillverkare samla in data via en fjärranslutning, t ex från avlägsna och ibland farliga platser. Även vid tillfällen då insamlingshastigheten och driftsäkerheten är avgörande, som vid olja och gas, gruvdrift, läkemedel eller vattenbehandling, är detta till stor fördel. Dessutom kan maskinkonstruktörer tillämpa FactoryTalk Historian ME för att förkvalificera datainsamlingen i deras maskiner, reducera tiden som krävs för installation på plats, konfiguration och validering. I industrier med omfattande regelverk hjälper applikationen maskinbyggare att tillhandahålla en kontinuerlig drifttid och driftsäkerhet. Eftersom historiken på maskinnivå är direkt ansluten till applikationens styrsystem, är extern nätverksanslutning inte nödvändig för datainsamlingen. Så länge systemet har strömtillförsel, garanteras datainsamlingen.

-Med Historian har användare också mer kontroll över när data överförs, vilket sparar tid och kostnader. Dataöverföring kan vara dyrt och varje kommunikationssätt har sina begränsningar. En Historian på maskinnivå kan programmeras för att skicka data så att man undviker hög trafik eller så kan den hanteras på avstånd för att stoppa och fortsätta med sändning av annan viktig information som har högre prioritet. Då kommunikationen återuppstår, är informationen från nedkopplingssperioden omedelbart tillgänglig, säger Rolf Permhill.

Presskontakt Susan Rose, tel. 46 73 300 30 10, susa@susanrose.se

Rolf Permhill, Rockwell Automation AB, tel. 46 771 219 219

Citat

Rolf Permhill, chef för IntegratedArchitecture, Rockwell Automation AB.