Fjärrövervakning med Virtual Support Engineer från Rockwell Automation ger OEM-tillverkare bästa möjliga kapacitet

Den nya tjänsten Virtual Support Engineer låter OEM-tillverkare ansluta säkert till maskiner. På så sätt kan de maximera drifttider, förbättra felsökning och optimera prestanda för sina kunder.

Tillverkare av originalutrustning (OEM-tillverkare) som vill erbjuda sina kunder fördelarna med en mycket säker fjärrövervakning och felsökning utan att investera i dyr infrastruktur, kan nu använda den nya tjänsten Virtual Support Engineer från Rockwell Automation. Denna skalbara och kostnadseffektiva fjärrövervakningslösning erbjuder aktiv IT-vänlig åtkomst som låter OEM-tillverkare identifiera och lösa tekniska problem, aktivt schemalägga och utföra förebyggande underhåll samt övervaka sina installerade maskiner för bättre optimering av deras prestanda.

”På dagens starkt konkurrensutsatta globala marknad kan möjligheten att erbjuda prisvärd, mycket säker fjärrövervakning från var som helst i världen vara en unik egenskap för en OEM-tillverkare”, säger Jon Furniss, Global Product Manager på Rockwell Automation. ”Vår nya tjänst Virtual Support Engineer är branschens bästa kombination av pris och säkerhet. Den fjärråtkomst som den erbjuder gör att OEM-tillverkare kan försäkra sig om att deras utrustning alltid fungerar optimalt, oavsett var den är.”

Med hjälp av tjänsten Virtual Support Engineer får OEM-tillverkare tillgång till sina maskiner på ett mycket säkert sätt. Medan de flesta andra användarlösningar på marknaden överför data i två riktningar via en brandvägg, utnyttjar Virtual Support Engineer uteslutande IT-kompatibel utgående kommunikation. Detta förebygger datorvirus, maskar och andra digitala hot som är förenade med inkommande dataöverföringar. Säkerheten utökas vidare med ytterligare funktioner såsom sparade inloggningar, utförliga loggar, videoinspelning och möjlighet att ge slutanvändaren tillräckliga rättigheter för att bevilja åtkomst på begäran.

”För OEM-tillverkare öppnar fjärråtkomst till information som maskiner genererar viktiga möjligheter att förbättra driften, men de potentiella fördelarna sträcker sig mycket längre än så. Möjligheten att få tillgång till och analysera maskindata hjälper i slutändan OEM-tillverkare att bygga effektivare maskiner för sina kunder”, säger Craig Resnick, Vice President of Consulting på ARC Advisory Group.  ”Tidigare har ett centralt hinder för fjärråtkomst alltid varit slutanvändarnas oro för sin säkerhet. Tjänsten Virtual Support Engineer undanröjer tveksamheterna kring säkerhet genom att erbjuda en säkrare lösning, som också är mer kostnadseffektiv för OEM-tillverkare av alla storlekar.”

OEM-tillverkare som använder tjänsten Virtual Support Engineer får tillgång till alarmfunktioner i realtid som kan levereras via SMS eller e-post till dem själva, deras kunder eller till någon av Rockwell Automations tekniker för distans-support. Systemet erbjuder OEM-tillverkaren ett enkelt grafiskt gränssnitt för att konfigurera alarm för elektroniska nycklar och prestandamått, vilket gör det möjligt att snabbt reagera på problem och aktivt förebygga fel. Alarmfunktionerna kan också upptäcka risker för framtida fel på utrustning, så att OEM-tillverkaren kan göra aktiva justeringar innan ett katastrofalt fel uppstår – helt utan att behöva ta sig till kundens anläggning. Tillgång till maskiners alarmdata och analysresultat kan också användas för att utarbeta framtida prestandaförbättringar av maskiner.

I nödsituationer varnar Virtual Support Engineer OEM-tillverkaren aktivt när utrustning är på väg att sluta fungera. Systemet skickar kontinuerligt en signal till Rockwell Automations Service Center med information om en maskins driftstatus. Om denna anslutning bryts meddelar Rockwell Automation omedelbart en lämplig part som sedan kan utföra en felsökning från vilken plats som helst. Felsökning på distans och justeringar under pågående drift som görs via systemet kan ofta lösa problem, minska nödvändiga restider för OEM-tillverkaren samt minimera kundens driftavbrott.

tel.  46 (0)31 703 56 58. + 46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se

Med Virtual Support Engineer kan OEM-tillverkare ansluta säkert till maskiner och maximera drifttider, förbättra felsökning och optimera prestanda för sina kunder.

Citat

Jon Furniss, Global Product Manager på Rockwell Automation.