Frekvensomriktaren Allen-Bradley PowerFlex 523 ger ”lagom” kontroll

Frekvensomriktaren PowerFlex 523 balanserar användarnas behov för ”lagom” kontroll. PowerFlex 523 har en design som minskar kostnaderna för att konstruera, utveckla och leverera maskiner. Den är perfekt för konstruktioner av enkla, fristående maskiner.

Pressmeddelande januari 2014: Allen-Bradley PowerFlex 520-seriens frekvensomriktare, däribland den nya ekonomiska PowerFlex 523, har inspirerats av feedback från användare över hela världen. Den har flexibla funktioner som utvecklats för att ge användarna konkurrensfördelar. Frekvensomriktaren PowerFlex 523 balanserar användarnas behov för ”lagom” kontroll och med en design som minskar den totala kostnaden för att konstruera, utveckla och leverera maskiner. Den är perfekt för konstruktioner av enkla, fristående maskiner.

”När vi designade PowerFlex 520-seriens frekvensomriktare besökte vi hundratals användare runt om i världen. Allt för att ta reda på vilka funktioner de värdesätter mest i dag och vilka de skulle vilja ha om fem år”, berättar Jimmy Koh som är global marketing manager på Rockwell Automation. ”Konstruktörer av fristående maskiner ville ha ”lagom” med motorkontroll och berättade om behovet av funktioner som underlättar konfigureringen och en snabb installation. Dessa saker påverkade deras lönsamhet mest, och vi utvecklade PowerFlex 523 för att uppfylla dessa behov.”

Enkel konfigurering. För att göra konfigureringen enklare kan maskinkonstruktörer använda en vanlig USB-anslutning för att föra över och hämta konfigureringsfiler. De kan även programmera frekvensomriktaren via dess inbyggda operatörspanel (Human Interface Module, HIM), som visar data med rullande QuickView-text och detaljerade beskrivningar av parametrar och andra koder på frekvensomriktarens LCD-skärm. HIM stöder flera språk. Verktygen AppView och CustomView är unika för PowerFlex 520-seriens frekvensomriktare. Dessa verktyg bidrar till att snabba upp konfigureringen med hjälp av parametergrupper för vanliga applikationer och göra det möjligt för användarna att spara sina inställningar i nya parametergrupper. Användaren kommer lätt åt dessa verktyg via HIM och programvarorna för konfigurering.

Även programvaran Connected Components Workbench från Rockwell Automation snabbar upp konfigureringen av frekvensomriktaren och minskar utvecklingstiden med konfigurering on- och offline, AppView- och CustomView-grupper och uppstartsguider. Maskinbyggarna får mer tid för att utforma och förbättra maskinernas konkurrensfördelar.

För mer sofistikerade maskiner i ett nätverk, kan maskinkonstruktörer utnyttja en EtherNet/IP-adapter med dubbla portar som tillval för frekvensomriktaren PowerFlex 523. Den här modulen stöder ringtopologier och erbjuder DLR-funktionalitet (Device Level Ring). Dessa nätverk kan bidra till att öka elasticiteten i nätverket och öka maskinens tillgänglighet. Om ett DLR-nätverk upptäcker ett avbrott i ringen tillhandahåller det snabbt en alternativ väg för data för att underlätta återhämtningen. Adaptern med dubbla portar stöder linjära topologier utöver ringkonfigurationer. Dessutom kan ringtopologier undanröja behovet av en extern switch och minska erforderligt kablage. Om en PowerFlex 523-frekvensomriktare utrustas med en EtherNet/IP-adapter med dubbla portar får användaren även tillgång till Automatic Device Configuration, som sparar tid genom att automatiskt hämta konfigureringsfilen när en omriktare byts ut.

Flexibel kontroll och modulär design förbättrar applikationens flexibilitet. Frekvensomriktaren PowerFlex 523 svarar mot en rad applikationsbehov. Omriktaren har ett effektområde på mellan 0,2 kW (0,25 hk) och 11 kW (15 hk) och alternativ för motorstyrning såsom; volt per hertz, sensorlös vektorstyrning och Economizer-läge med sensorlös vektorstyrning.

PowerFlex 523-frekvensomriktarens modulära design ger maskinbyggare mer flexibilitet vid installationen. Starttiden kan minskas ytterligare genom att ta bort omriktarens styrmodul från dess effektmodul, så att maskinbyggaren kan utföra konfigureringen och installationen samtidigt.

Frekvensomriktaren PowerFlex 523 kräver ett fritt utrymme på 50 mm ovan och under enheten när den installeras i ett skåp. Den kan monteras lodrätt eller vågrätt och sida vid sida i alla riktningar. Det minskade kravet på utrymme och flexibiliteten i monteringen kan hjälpa kunder att minska skåpsutrymme. Utöver den flexibla installationen kan PowerFlex 523 användas upp till +50 °C. Med en fläkt för styrmodulen (extra tillval), klarar omriktaren temperaturer på upp till +70 °C med strömnedstämpling.

Presskontakt Susan Rose, tel. 46 73 300 30 10, susa@susanrose.se

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi i Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.seFölj oss gärna på Twitter: ROKAutomationSE.

Citat

”Konstruktörer av fristående maskiner vill ha lagom med motorkontroll och funktioner som underlättar konfigureringen och en snabb installation. Dessa saker påverkade deras lönsamhet mest, och vi utvecklade PowerFlex 523 för att uppfylla dessa behov.”
Jimmy Koh, global marketing manager på Rockwell Automation.