Integrerad servomotor/drive ökar flexibiliteten för maskinbyggare

Ny integrerad servomotor och drive från Rockwell Automation friger montageyta i skåpet, reducerar antal kablar och underlättar felsökning. Samtidigt är det lätt att lägga till eller reducera antalet servoaxlar i systemet.

Maskinbyggare kan spara både tid, plats och kablar med det nya integrerade servomotor/drivesystemet, Allen Bradley Kinetix 6000M från Rockwell Automation. Här kombineras den högpresterande servomotorn från Allen Bradleys MP-Serie med

Kinetix 6000 multiaxliga servodrivar i en enda kompakt modul.

”En av maskinbyggarnas många utmaningar är att reducera uppbyggnadskostnader och maskinstorlek samtidigt som maskinens flexibilitet ska ökas med fler servoaxlar. Vår nya integrerade servomotorteknologi kan hjälpa till att lösa dessa utmaningar, säger Tom Adolfsson, Marknadschef på Rockwell Automation AB.”

Genom att flytta servodriven från automatikskåpet och ut på själva maskinen tar den samlade lösningen mindre plats och antalet kablar reduceras avsevärt. Vid ett typiskt åtta-axligt system reduceras platsbehovet i tavlan med upp emot 60 procent. Samtidigt reduceras antalet kablar som leder ur skåpet med upp emot 70 procent eftersom en nätverkskabel ersätter de individuella kraft- och givarkablarna.

Färre kablar snabbar på monteringen för maskinbyggarna och har samtidigt den stora fördelen att det minskar risken för felkopplingar och felsökningar samt reparationer av en maskin. Där anslutningen av kraft- och givarkablar i normalfallet tar omkring 20 minuter per axel med panelmonterade system kan en servomotor anslutas på cirka 30 sekunder med Kinetix 6000M.

”Med flexibiliteten i Kinetix 6000M kan maskinbyggare av applikationer med många motorer leva upp till framtida krav. Det är lätt att lägga till eller ta bort nya servoaxlar utan att behöva modifiera komponenterna eller dra nya kablar, säger Himanshu Shah, senioranalytiker i ARC Advisory Group.

Kinetix 6000M servomotor har designats så att den enkelt kan integreras med Kinetix 6000 och med Kinetix 6200 multiaxliga servosystem. Kinetix 6000M är idealisk för applikationer med många servomotorer som till exempel inom packning, konvertering och print. Den uppfyller de unika behoven inom packning av livsmedel tack vare förbättrad tätning samt att motorn är epoxylackad.

tel.  46 (0)31 703 56 58

46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se

Citat

Himanshu Shah, senioranalytiker i ARC Advisory Group.