Micro850 och förbättrade Micro830 PLC:er ökar flexibiliteten för maskintillverkning

5 augusti 2013: För att uppfylla maskintillverkares krav på flexibla micro-programmerbara styrsystem (PLC) som hjälper till att optimera fristående maskiners prestanda och kostnader lanserar Rockwell Automation den nya Allen-Bradley Micro850 och förbättrade Micro830 PLC. Båda har integrerade servofunktioner för upp till tre servoaxlar, vilket gör att de har ett stort användningsområde.

Micro850 mikro PLC har samma byggstorlek, plug-in-stöd, instruktions/datastorlek och servofunktioner som Micro830 PLC med 24 I/O och 48 I/O, men med utökade funktioner för Ethernet och expansions-I/O. Micro850-systemet riktar sig specifikt mot Maskintillverkares behov och är bäst för fristående maskinapplikationer. Micro850-systemet har en integrerad Ethernet-port för högre prestanda tillsammans med operatörspaneler (HMI:er). Ethernet/IP-protokollet med CIP Symbolic-stöd används för förenklad ihopkoppling med Allen-Bradley PanelView Component HMI. Taggar som skapats under konfigurering av HMI-paneler kan enkelt härledas till de olika variabelnamnen i Allen-Bradley Micro800-programmet.

I/O-flexibilitet i Micro850 PLC är en av nycklarna till framgångsrik minimering av kostnaden för en maskin. Med stöd för upp till fem plug-in moduler kan Maskintillverkare skräddarsy funktioner för styrsystem med extra I/O, specialfunktioner och serieportar utan att utöka storleken på styrsystemet. Om det krävs mer I/O eller analoga I/O med hög prestanda, har Micro850-systemet stöd för upp till fyra 2085 expansions I/O-moduler, inklusive digital I/O med hög densitet och analoga I/O med hög upplösning, för totalt 132 digitala I/O.

Den utökade Micro830- (via uppdatering av firmware- och programvara) och Micro850-PLC har stöd för upp till tre servoaxlar med pulsutgång för steg- eller servomotorer. Tillverkare kan använda intuitiva funktionsblock för servo, inklusive Home, Move Velocity, Move Absolute och Move Relative för att enkelt göra förflyttningar på en single axel. För användning där exakt positionering krävs vid höga hastigheter, har Touch Probe-funktionsblocket en speciell maskinvara för att uppnå exakt registrering av positionen.

En enda programmeringsplattform som heter Connected Components Workbench förenklar installation, konfigurering, uppkoppling och underhåll av maskinenheter, inlusive PLC-serien Micro800, Allen-Bradley PowerFlex frekvensomriktare och PanelView Component grafiska operatörspaneler. Connected Components Workbench sparar tid för tillverkaren med tillhörande kostnader, jämfört med att använda olika programmeringsverktyg för varje enhet.

För mer information om Micro800-familjen med PLC:er och Connected Components Workbench, besök http://www.ab.com/programmable-controllers/micro800 eller kontakta din lokala Allen-Bradley-distributör.

tel.  46 (0)31 703 56 58.   46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se.  Följ oss gärna på Twitter: ROKAutomationSE.