Ny Guardmaster SC300 säkerhetskamera med teknologi för handdetektering

Det nyaste i raden av optoelektroniska säkerhetssystem från Rockwell Automation är perfekt för säkerhetstillämpningar på små och medelstora industrianläggningar.

Allen-Bradley® Guardmaster® SC300 är en kostnadseffektiv säkerhetsenhet för användning i maskinsäkerhetsapplikationer och den "vision'-baserade skyddsenheten möter behovet av säkerhetsapplikationer i PLD cat. 3.

Den nya SC300 säkerhetskameran är ett ”None Contact IP54 Safety Sensor System” baserat på bildbehandling - och är ett viktigt element i Rockwell Automation Safety Light Sensor-produktpalett.

”Skannern monteras i ett hörn av det område som skall detekteras och övervakar ett avgränsat område som definieras av ditmonterat reflexband. När skannerns strålar bryts av ett föremål utlöses säkerhetsfunktionen i skannern”, förklarar Tom Adolfsson på Rockwell Automation, om säkerhetskamerans funktioner.

SC300:s kompakta design och den triangulära formen gör det möjligt att montera den i ett hörn av maskinens ram, där den inte hindrar funktionaliteten. Möjligheten att montera SC300 i både inre och yttre hörn säkerställer att maskinens arbetsyta inte reduceras av detekteringsenheten. För att definiera det angivna området erbjuder Rockwell Automation reflexband i antingen 24mm eller 30mm upplösning.

Enkel installation och driftsättning

Installation och driftsättning av SC300 är snabb och enkel. "Man behöver enbart montera SC300 inom ramen för det område som ska detekteras, montera reflex-tapen, ansluta kabeln och bekräfta detektionsområdet med den medföljande teststaven. Enklare blir det inte, säger Tom Adolfsson".

Allen-Bradley® Guardmaster® SC300:

Har en sensoranordning som övervakar ett område på upp till 1,5 m x 1,5 m

Kan övervaka områden som är markerade med flexibelt reflexband

Kräver inte programvara (självkonfigurerande)

To SC300-enheter kan synkroniseras, så du kan skydda ett större område

Två SC300-enheter kan synkroniseras så det är möjligt att skydda ett större område

Se demon som visar hur Guardmaster SC300 fungerar här.

Bifogade bilder är för fri nyttjanderätt i samband med omnämnande av Guardmaster SC300

tel.  46 (0)31 703 56 58.  46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se

Installation och driftsättning av SC300 är väldigt snabb och enkel.
Tom Adolfsson, marknadschef Rockwell Automation