PowerFlex 525: nästa generations kompakta frekvensomriktare

6 augusti 2013: Rockwell Automations nya generation av kompakta Allen-Bradley PowerFlex 525 frekvensomriktare är utformade för att hjälpa maskintillverkare och slutanvändare och förenkla konstruktion och drift samt snabba upp installation och konfiguration.

PowerFlex 525 frekvensomriktare är den första i Rockwell Automations nya generation av kompakta frekvensomriktare som har en modulär design i effektområdet 0,4 till 22 kW vid 100 till 600 V matningsspänning. Den har integrerad Ethernet/IP, säkerhet, USB-programmering, energibesparande och en mängd alternativ för motorstyrning. Vidare är den idealisk för applikationer på maskinnivå samt för fristående applikationer eller enkel systemintegrering.

PowerFlex 525 frekvensomriktare lämpar sig för en många olika användningsområden, såsom transportbanor, materialhantering, kompressorer, fläktar och pumpar och erbjuder en mängd alternativ för användning för såväl styrning som reglering.

För att förenkla och effektivisera inställningarna kan användare konfigurera PowerFlex 525 frekvensomriktare med dess operatörspanel (HIM), programvaran Rockwell Automation Connected Components Workbench eller Rockwell Software Studio 5000 Logix Designer. PowerFlex 525 frekvensomriktare erbjuder tidsbesparande applikationsprogram, vilka består av grupper av fördefinierade parametrar för allmänna omriktarapplikationer som användare kan använda “som de är” eller skräddarsy för en maskin. Via en vanlig USB-port kan maskintillverkare enkelt ladda ner fullständiga konfigurationer och dela dem med flera frekvensomriktare – vilket förkortar idriftsättningstiden avsevärt.

Att kunna avlägsna styrmodulen från effektmodulen minskar uppstartningstiden ytterligare, eftersom konfigurering och installering kan göras simultant. MainsFree-programmering via USB-porten eliminerar behovet av matningsspänning under konfigureringen, samt behovet av specialadaptrar för kommunikation mellan frekvensomriktare och programmeringsverktygen.

“Frekvensomriktare med många funktioner i det låga effektområdet ger större flexibilitet och blir enklare att använda, vilket reducerar kostnaderna för setup- och installation avsevärt”, enligt Himanshu Shah, senior analyst, ARC Advisory Group. “Tillverkare och slutanvändare fortsätter att söka efter automationsutrustning som ger lägre kostnader för ägandet och snabbare återbetalning av deras investeringar. PowerFlex 525 frekvensomriktare hanterar direkt dessa frågor med fler alternativ för motorstyrning, flexibla programmeringsverktyg, samt avancerad kommunikation, säkerhet och alternativ för energibesparing.”

Integrerad Ethernet/IP-port optimerar integrering med programmerbara styrsystem, vilket ger större flexibilitet för applikationer. Dubbel Ethernet/IP-port som tillbehör ger stöd för topologier av typen device level ring (DLR), vilket ger en robust infrastruktur för nätverk.

En SIL2/PLd-certifierad, integrerad säker torque-off funktion hjälper till att förhindra att omriktaren startar om efter att säkerhetskretsen har löst ut, vilket hjälper till att skydda personal och utrustning och minimera produktionsförluster. Frekvensomriktarens ekonomiläge hjälper till att optimera motorns energianvändning genom att övervaka applikationens aktuella behov och automatiskt finjustera driftparametrarna.

PowerFlex 525 frekvensomriktare kräver endast ett 50 mm fritt utrymme över och under enheten vid installationen i skåp och kan monteras sammanpackat både horisontellt och vertikalt. Detta minimala fria utrymme kan hjälpa kunder att minska utrymmet i skåpet som krävs för applikationen. Förutom den flexibla installationen är PowerFlex 525 frekvensomriktare klassad för upp till 50 °C. Med ett fläkt-kit som tillbehör, kan frekvensomriktaren klara av temperaturer på upp till 70 °C vid nedstämpling      av strömmen.

tel.  46 (0)31 703 56 58.   46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se.  Följ oss gärna på Twitter: ROKAutomationSE.