Rockwell Automation kör Sverige runt med demobussar med integrerade automationslösningar

21 mars 2014: Två demobussar från Rockwell Automation kommer under våren att köra från norr till söder och från öst till väst över hela Europa för att demonstrera de många nya automationslösningar som kan ge betydande besparingar, högre effektivitet och mycket bättre slutprodukter för maskinbyggare och slutanvändare. I april och maj kör bussarna i Sverige, där kunder och andra intresserade är välkomna på en guidad tur.

"Det ska vara enkelt för kunderna att få insikt i nya teknologier. Därför kommer vi till kunderna och visar de senaste automationslösningarna. Totalt kör två bussar Sverige runt under ett par månader fullastade med demos av säkerhetslösningar och integrerade lösningar för både mycket enkla och mycket komplexa maskiner. Vi visar hur man kan lösa alla typer av applikationer med uppdaterad och ny teknologi ", säger Jan Kaihøj, Field Business Leader, Rockwell Automation Skandinavien.

Integrerade lösningar för alla

Det breda utbudet av integrerade lösningar - som täcker förutom styrsystem - områden som säkerhet, process, motion, frekvensomriktare, HMI och switchar. Lösningarna är integrerade med hjälp av EtherNet/IP och är skalbara för att passa alla storlekar på företag och olika krav på teknisk och ekonomisk nivå.

"Vi har en otroligt stark portfölj av integrerade lösningar, och historiskt sett har särskilt stora företag varit användare av dessa. Men vår strategi är att utveckla lösningar som kan skalas och anpassas till alla typer av företag och därmed också till mindre komplicerade maskinlösningar", säger Jan Kaihøj.

"Med integrerade lösningar kan en maskinbyggare – oavsett om han ska producera en enkel eller en komplex maskin - hantera alla discipliner i en och samma programvara och minska produktionstiden på en ny maskin eller ny produktionsutrustning. För slutanvändaren innebär de integrerade teknologierna en hög flexibilitet med ett mer intuitivt användargränssnitt och mindre underhållstid. De kan göra omställningar eller lösa ett driftstopp mycket snabbare”, säger Jan Kaihøj.

Nyheter i bussarna

Bland de nya funktionerna i de två bussarna är:

- Kinetix 5500: Nya servon där endast en kabel krävs till motorn . Detta ger en stor besparing i installationen med färre kablar.

- PowerFlex 525: Ny platsbesparande frekvensomriktare, som är en av de absolut minsta fysiska lösningarna på marknaden. En lösning som är särskilt eftertraktade i Europa, där utrustningen helst ska ta så lite plats som möjligt.

- Micro800-serien: Ett nytt mikro-PLC-området som visas i olika applikationer. Med mjukvaran Connected Component Workbench kan man programmera allt från nätverk, säkerhet och operatörspaneler till frekvensomriktare, servo, PLC och RFID.

- GSR30: Ett nytt multiprogrammerbart säkerhetsrelä  som ger flexibilitet i alla lösningar oavsett tillverkare.

- Nya nätverksmöjligheter - även för enkla applikationer - så man kan få diagnostik direkt till styrsystemet via nätverket

- SAB : Safety Automation Builder är ett nytt konfigurationsverktyg som gör det enklare att konstruera säkerhetssystem för maskiner

Vill du ha mer information om innehållet i bussarna och säkra din plats ombord är du välkommen att skriva direkt till Jan Kaihøj på jkaihoej@ra.rockwell.com eller till Mette Norgaard på mnoergaard@ra.rockwell.com.

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi i Lund (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.seFölj oss gärna på Twitter: ROKAutomationSE.