Rockwell Automation lanserar nytt konfigurationsverktyg

Rockwell Automations lansering av nytt konfigurationsverktyg förenklar konstruktionen av maskinsäkerhetssystem. Safety Automation Builder tool hjälper till att automatisera konstruktionen av säkerhetssystem och sparar in tid vid maskinkonstruktion.

Rockwell Automation lanserar nu ett nytt konfigurations- och konstruktionsverktyg för att hjälpa ingenjörer som arbetar med maskinautomationssystem att spara tid när de konstruerar säkerhetssystem. Rockwell Automations konfigureringsprogramvara Safety Automation Builder (SAB) hjälper användarna att designa säkerhetssystem enligt bästa praxis.

SAB-verktyget kan laddas ner gratis från Rockwell Automations hemsida. Verktyget hjälper ingenjörer genom konstruktionsprocessen för säkerhetssystem genom att tillhandahålla alternativ för planering, analys av säkerhetsprestandanivå (PL) och produkturval genom användning av Allen-Bradley-produkter. I PL-analysen används IFAS:s SISTEMA-programvaruverktyg (Safety Integrity Software Tool for Evaluation of Machine Applications) vilket är baserat på den globala standarden EN ISO 13849-1.

"I vår nyligen genomförda undersökning om utsikterna för de globala marknaderna för maskinsäkerhet inför 2016 var Rockwell Automation den ledande leverantören av säkerhetslösningar”, säger Sal Spada, forskningschef på ARC Advisory Group. "Rockwell Automation bibehåller denna ledande marknadsposition i och med lanseringen av nya säkerhetsverktyg. Rockwell Automations nya Safety Automation Builder-verktyg ger stöd vid konstruktion av säkerhetssystem genom att använda världens bredaste sortiment för maskinsäkerhetsautomation. Detta ger kunderna en enda pålitlig källa för den säkerhetsexpertis de behöver."

Tidigare behövde ingenjörerna gå igenom en omfattande process som bestod av utskrift av maskinlayouter, ritningar, ritning av övervakningsanordningar, identifiering av eventuellt farliga tillträdespunkter och erfordrade säkerhetsfunktioner, urval av säkerhetsindata, utdata och logiska anordningar och beräkning av den åstadkomna prestandanivån (PL (Performance Level) för säkerhetsrelaterade styrsystem. Detta ledde till en lista på material- och säkerhetsberäkningar som ingenjörerna måste överföra till dokument, ritningar och rapporter.

”SAB-programvaran automatiserar säkerhetsurvalsprocessen för att hjälpa till att påskynda systemkonstruktion och minimera mänskliga fel. Med hjälp av SAB-verkyget importerar användarna en bild av den maskin de önskar skydda och svarar på frågor genom att använda en rullista och hjälpmenyer för att identifiera och välja ut nödvändiga skydd. Programvaran sammanställer sedan alla produkturval, genererar en materialförteckning och sammanställer nödvändig data för SISTEMA. Med hjälp av SISTEMA anges säkerhetssystemets uppnådda PL enligt EN ISO 13849-1-principerna genom en automatisk beräkning. Som en del av processen får användarna också en SISTEMA-projektfil. ” berättar Martin Brolin, TÜV-certifierad Functional Safety Engineer på Rockwell Automation.

SAB-programvaran kan laddas ned från Rockwell Automations hemsida. För att få ut det bästa möjliga av detta nya verktyg, bör användarna även ladda ned och köra SISTEMA för PL-beräkningar och Rockwell Automations Proposal Works-programvara gällande utdata för produkturval och materialförteckning.

Rockwell Automation har också lanserat nya säkerhetsfunktioner, vilka är ett förhandskonstruerat konstruktionsdokument som innehåller utförlig information för många säkerhetsfunktioner, inklusive specifik funktionalitet och data för prestandanivåer. Dessa dokument innehåller också förteckningar över delar, kopplingsscheman, en SISTEMA-projektfil samt verifierings- och valideringsplaner.

tel.  46 (0)31 703 56 58.  46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se