Stratix 5700 – robust, industriell Ethernet-switch från Rockwell Automation

Switchen Stratix 5700 från Rockwell Automation är en del av den nya Integrated ArchitectureTM-portföljen för mellanstora applikationer. Portföljen har utformats för att erbjuda ett brett utbud av switchfunktioner för mindre applikationer och har IT-funktionalitet för integrering med fabrikens hela infrastruktur.

Den industriella Ethernet-switchen Stratix 5700 med Cisco®-teknik har utvecklats för att fylla behoven av konvergens hos tillverkare samt göra det enklare att integrera EtherNet/IP till resten av företaget. Konvergensen leder till att människor, processer och teknik kan samarbeta för att uppnå högre affärsresultatnivåer, omvandla resurser till tillgångar och upptäcka unika konkurrensmöjligheter.

Switchen finns i tre grundkonfigurationer med 6, 10 och 20 portar och har dubbel strömförsörjning, ingångs- och utgångslarm, konsolport, SFP-modulplatser för fiber (SFP moduler för multi och single mode är tillgängliga separat) och DIN-skensfäste. Tillgängliga alternativ: två Gig-portar, SD-flash-kort, IEEE 1588-stöd och ytbeläggning för aggressiv miljö. Driftstemperaturen är i intervallet –40 till 60 °C.

Verktyg för konfigurering och övervakning har utvecklats för personal inom både IT och tillverkning. Verktygen ger en säker integrering i företagsnätverket, samtidigt som de möjliggör enkel inställning och diagnosticering inifrån Rockwell Automations Integrated ArchitectureTM.

Stratix 5700 ger flera fördelar för både tillverknings- och IT-personal. Dessa inbegriper: hantering och diagnosticering inifrån både IT- och styrmiljön, enkelt enhetsutbyte med SD-kort som innehåller konfigurationen, standardkonfigurering av industriella automations- och EtherNet/IP-enheter (Global och Smartports), säkerhetsfunktioner som ser till att endast auktoriserade enheter, användare och dataflöden får åtkomst till nätverket. SD-kortet innehåller också en nätverksinfrastruktur i rätt storlek med skalbara maskinvaru- och programvarukonfigurationer.

Switchen drar nytta av det bästa hos både Rockwell Automation och Cisco. Från Rockwell Automations sida kan användarna förvänta sig förstklassig integrering (CIP) i Integrated ArchitectureTM, RSLogix 5000 för konfigurering med I/O-profiler, fördefinierade Logix-taggar för diagnostik och FactoryTalkView med grafiska objekt för statusövervakning och larm. Från Cisco kan användarna uppnå säker integrering med företagsnätverk, kännedom om Ciscos operativsystem (IOS®), switcharkitekturen/funktionsuppsättningen hos Cisco Catalyst® samt vanliga IT-utvecklings och hanteringsverktyg (Command Line Interface [CLI], Cisco Network Assistant [CNA] och Device Manager).

Stratix 5700 ger även enkel konfigurering med DHCP per port för enkelt utbyte av enheter, vilket gör att IP-adressen inte behöver konfigureras i ändnoderna. Den ger även integrering i samma programmerings- och konfigureringsprogramvara som alla Logix-styrsystem, förutformade standardinställningar för automationsprogram och Smartports för optimering av switchportar. Säkerhet tillförses genom avancerade säkerhets- och switchfunktioner som bibehåller maskinprestandan, möjlighet att programmässigt öppna eller stänga av någon av portarna via Logix-systemet samt konfigurerbar enhetsautentisering per port.

tel.  46 (0)31 703 56 58

46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se

Rockwell Automation har utökat portföljen av switchen Stratix 5700.