• Rockwell Automation/

Stratix 5700 hjälper medarbetare, processer och teknologi att samspela genom industriell Ethernet-switchteknik från Rockwell Automation

Stratix 5700 från Rockwell Automation har Ethernet-kapacitet, ett kärnelement i dess nya Integrated Architecture-portfölj i mellanklass. Den har utformats för att ge ett brett urval av switchfunktioner för mindre program genom IT-färdig integrering med fabrikens hela infrastruktur.

Pressmeddelande 30 maj 2013: Den industriella Ethernet-switchen Stratix 5700 med Cisco®-teknik har utvecklats för att möta behoven av tillverkningskonvergens och gör det enklare att koppla EtherNet/IP till resten av företaget. Konvergensen leder till att människor, processer och teknik kan samarbeta för att uppnå högre affärsresultatnivåer, omvandla resurser till tillgångar och upptäcka unika konkurrensmöjligheter.

Varje basmodell har tre basportskonfigureringar med 6, 10 och 20 portar och dubbla strömingångar, ingångs- och utgångslarm, konsolport, fiberklara SFP-öppningar (SFP med multi- och enkellägen är tillgängliga separat) och DIN-skensfäste. Alternativ: två Gig-portar, SD-flash-kort, IEEE 1588-stöd och ytbeläggning. Driftstemperaturen är i intervallet –40 till 60 °C.

Verktyg för konfigurering och övervakning har utvecklats för anställda inom både IT och tillverkning. Dessa verktyg kan ge säker integrering i företagsnätverket, samtidigt som de möjliggör enkel inställning och diagnosticering inifrån Rockwell Automation Integrated Architecture.

Stratix 5700 ger flera fördelar för både tillverknings- och IT-personal. Dessa inbegriper: hantering och diagnosticering inifrån både IT- och kontrollmiljön, enkelt enhetsutbyte via SD-kort som innehåller konfigureringen för enkel ersättning, standardkonfigurering för industriell automatisering och EtherNet-/IP-enheter (Global och Smartports), säkerhetsfunktioner som hjälper till att se till att endast auktoriserade enheter, användare och flöden får åtkomst till och kan färdas genom nätverket samt nätverksinfrastruktur i rätt storlek med skalbara maskinvaru- och programvarukonfigurationer.

Enheten drar nytta av det bästa hos både Rockwell Automation och Cisco. Från Rockwell Automations sida kan användarna förvänta sig förstklassig integrering (CIP) i Integrated Architecture, RSLogix 5000 för konfigurering via tilläggsprofilerna, fördefinierade Logix-taggar för diagnostik och FactoryTalk View-frontplattor för statusövervakning och larm. Från Cisco kan användarna uppnå säker integrering med företagsnätverk, kännedom om Ciscos internetoperativsystem (IOS®), switcharkitekturen/funktionsuppsättningen hos Cisco Catalyst® och vanliga IT-utvecklings och hanteringsverktyg (Command Line Interface [CLI], Cisco Network Assistant [CNA] och Device Manager).

Stratix 5700 ger även enkel konfigurering med DFCP per port för enkelt slutenhetsutbyte, vilket gör att IP-adressen inte behöver konfigureras. Den ger även integrering i samma programmerings- och konfigureringsprogramvara som alla Logix-styrenheter, förutformade standardinställningar för automationsprogram och Smartports för optimering av switchportar. Säkerhet tillförses genom avancerade säkerhets- och switchfunktioner som bibehåller säkerhetsprestandan, förmågan att programmatiskt sätta på eller stänga av någon av portarna via Logix samt konfigurerbar enhetsautentisering per port.

Presskontakt: Susan Rose, tel. +46 73 300 30 10, susan@susanrose.se

tel.  46 (0)31 703 56 58.  +46 70 591 62 63

Rockwell Automation, Inc. (NYSE: ROK), världens största företag som ägnar sig åt industriell automation och information, gör sina kunder mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation, med huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin, USA, har drygt 22 000 anställda och kunder i mer än 80 länder. I Sverige finns vi Lund  (huvudkontor) samt i Göteborg, Jönköping och Stockholm. I tätt samarbete med auktoriserade systemintegratörer, distributörer och andra samarbetspartners kan Rockwell Automation sätta ihop ett professionellt team för att optimera automationsprocessen. Bland våra varumärken finner du till exempel Allen-Bradley® samt Rockwell Software®.  Läs mer om oss på www.rockwellautomation.se.  Följ oss gärna på Twitter: ROKAutomationSE.