Utökade effektområden för Allen-Bradley frekvensomriktare

Rockwell Automation har utökat effektområdet för sina Allen-Bradley Powerflex 755 AC-frekvensomriktare. Förutom utökat effektområde med tillhörande utökad flexibilitet så kommer avancerad diagnostik och mer användarvänlig design och möjligheten att skräddarsy frekvensomriktaren för att möta användarens egna applikations behov.

En nyckelfunktion hos PowerFlex 755 frekvensomriktare med högre effekt är ”Roll out”-möjligheten för enkel service åtkomst till frekvensomriktaren för att användarna snabbt kan installlera och göra underhåll.

Frekvensomriktarens modulära design gör utbytet av dess komponenter, som fläktar, kretskort och större moduler, mycket enklare. Denna modulära design gör också att frekvensomriktarens konverterare (likriktare och styrkassett kan vara kvar i enheten medan inverteraren (växelriktaren) är utrullad så att styrledningarna kan förbli anslutna. En ytterligare fördel är möjligheten att montera styrkassetten i denna frekvensomriktare fjärrstyrt för enkel åtkomst till styrspänning och diagnostik.

”I denna den första av flera kommande effektområdes utökningar för våra Allen-Bradley PowerFlex 755 frekvensomriktare till 450 kW/700 Hp, vilket ger mycket större applikationsflexibilitet”, säger Rolf Permhill, Integrated Architecture, Rockwell Automation, och fortsätter:

Avancerad diagnostik inkluderar indikering av säkringar och transient skydd som löst ut med mera. Dessa larm rapporteras inte bara till huvudstyrningen för att underlätta felsökning, de ger också ett viktigt skydd för frekvensomriktaren. Övervakning och lagring av driftsdata på fläktar, I/O-reläer och driftstider för motorer ger också värdefull data för förebyggande underhåll, vilket reducerar oplanerade stillestånd.

”Våra kunder behöver pålitlighet, enkelt underhåll och vanliga styralternativ för att minska lager och reservdelar. Den nya frekvensomriktaren med utökat effektområden uppfyller alla dessa krav genom att förenkla installationen för användaren och öka flexibiliteten. Tillsammans med den avancerade diagnostiken minimeras stilleståndstider och på så sätt kan viktiga produktionsinvesteringar skyddas bättre, säger Rolf Permhill”.

PowerFlex 755 frekvensomriktare levereras utrustade med en inbyggd Ethernet-port och fem platser för optionskort så att användaren kan skräddarsy frekvensomriktaren till just sin applikation. Optionskorten inkluderar I/O, feedback, säkerhet, ytterligare kommunikationsalternativ samt extern styrspänningsmatning. PowerFlex 755 stöder nu Rockwell Automations Integrated Motion och tillåter att den konfigureras och styr med motionprofiler och instruktioner från någon av ControlLogix PLC:er med RSLogix 5000.

Möjligheten att stödja frekvensomriktare, motiondrifter, I/O, smarta ställdon och andra EtherNet/IP-anslutna enheter på ett standard Ethernet nätverk hjälper till att öka designflexibiliteten, förbättra systemprestandan och reducera ingenjörskostnaderna.

Presskontakt: Susan Rose, tel. +46 73 300 30 10, susan@susanrrose.se

Rockwell Automation AB, Camilla Schmitt, MarCom Sweden, tel. +46 711 219 219