RODAMCO EUROPE I NORDEN RENODLAR OCH UTÖKAR FASTIGHETSPORTFÖLJEN I NORDEN MED CIRKA SEK 1 MILJARD.

Report this content

Täby 15 augusti, 2005 – Rodamco Europe i Norden har under sommaren genomfört ett flertal affärer samt fattat investeringsbeslut om utbyggnader i syfte att stärka och renodla fastighetsportföljen. Samtliga affärer är i linje med företagets strategi att vidareförädla befintliga köpcentrum i goda handelslägen och fokusera på större köpcentrum med utvecklingspotential.

Forum Nacka utanför Stockholm byggs ut Investeringsbeslut har fattats om att bygga ut Forum Nacka. Butiksytan kommer därmed mer eller mindre att fördubblas, vilket gör det till ett av Sveriges största köpcentrum hösten 2008 när utbyggnaden är klar. Byggstart beräknas till i slutet av augusti. Rodamco Europes totala investering uppgår till cirka SEK 1 085 miljoner och den initiala avkastningen beräknas till 7 %. Upphandlingen av entreprenör pågår för närvarande. Nova Lund i Lund byggs ut och kompletteras med volymhandel Avtal har tecknats med JM AB gällande uppförandet av en detaljhandelsfastighet med cirka 6 100 m2 uthyrningsbar yta i direkt anslutning till Nova Lund. Rodamco Europe tar över och tillträder fastigheten i september 2006 i samband med färdigställandet. Rodamco Europes totala investering uppgår till SEK 90 miljoner och innebär en initial avkastning om 6,9 %. Redan nu planeras för ytterligare en etapp med volymhandel i området. Under våren 2005 förvärvade Rodamco Europe grannfastigheten Företaget 10 intill Nova Lund för att möjliggöra denna ytterligare expansion. Väsby Centrum utanför Stockholm förnyas och byggs ut Investeringsbeslut har fattats om att slutföra den upprustning som pågick av Väsby Centrum när Rodamco Europe förvärvade centret i slutet av 2004. Investeringen uppgår till SEK 110 miljoner och omfattar förutom ombyggnadsarbeten även en tillbyggnad om drygt 3 000 m2 butiksyta. Den initiala avkastningen är beräknad till 7,7 %. Hallunda Centrum utanför Stockholm har sålts Hallunda Centrum har sålts till ett bolag inom danska AS Ejendomsvaekst. Försäljningssumman var SEK 286 miljoner och tillträde skedde den 12 augusti. Sollentuna Centrum utanför Stockholm har sålts Rodamco Europe har sålt samtliga aktier till NCC i det gemensamt ägda bolaget Sollentuna Centrum Fastighets AB. Tillträde kommer att ske i slutet av året. Lars Johansson, VD Rodamco Europe i Norden: ”Vi ska tillhandahålla de bästa handelsplatserna i Norden för professionella detaljhandlare och deras kunder. För Forum Nacka har det länge funnits ett behov av en utbyggnad samt en förbättring av parkerings- och trafiksituationen vilket nu kommer att ske. Nova Lund har på tre år gått från 0 till 550 miljoner kronor i omsättning med en årlig ökning på cirka 20 % de senaste två åren vilket visar på ett attraktivt grundkoncept som nu stärks ytterligare. Om- och utbyggnaden av Väsby Centrum är ett naturligt steg i det som redan påbörjats när vi förvärvade centret för drygt ett halvår sedan och investeringen förstärker ytterligare centrets butiksutbud och attraktionskraft. Skälet till försäljningen av Hallunda Centrum och Sollentuna Centrum ligger i linje med vår långsiktiga strategi som är att fokusera på större köpcentrum i goda, expansiva handelslägen. ” För mer information kontakta Lars Johansson, VD Rodamco Europe i Norden, telefon: 08-638 33 00, eller Owe Löfquist, Fastighetsdirektör Rodamco Europe i Norden, telefon 08-638 33 00. OBS! Rodamco Europes halvårsresultat offentliggörs idag och finns på www.rodamco.com.